سال های آغازین و جالب توجه زندگی وارن بافت _ قسمت اول

2020/04/23 | 1399/02/04
وارن بافت , معامله گر

برای اکثر مردم، دانشمند اوماها (Oracle of Omaha) نیازی به معرفی ندارد. با وجود ثروت خالص خود ساخته 84 میلیارد دلاری، برخی کارشناسان این مرد 89 ساله را بزرگترین سرمایه گذار همه زمانه می دانند.

علی رغم دستاوردهای باور نکردنی و ده ها سال در معرض دید عموم بودن، این مرد ساده و میانه رو، قابل اعتماد و متواضع است و داستان زندگی او منبع بی پایانی از دروس الهام بخش برای معامله گران حرفه ای در سراسر جهان است.

بخش 1: سال های آغازین

وارن بافت جوان کاملا خاص بود. او اولین فعالیت خود را در 5 سالگی آغاز کرد و در سن 11 سالگی اولین سرمایه گذاری خود را در بازار سهام انجام داد. او حتی موفق شد هنگام فارغ التحصیلی از دبیرستان، از معلمان خود ثروتمند تر باشد.

اما از کودکی پر بار بافت چه درس هایی می توان یاد گرفت؟ و چگونه این تجربیات او در جوانی او را به آدم موفقی که امروز می شناسیم تبدیل کرد؟

رشد تفکر بافت

وارن بافت 80% زمان خود در روز را صرف مطالعه می کند و حتی در جوانیش هم کتاب همانقدر برایش مهم بود. یکی از کتاب هایی که در جوانی توجه بافت را جلب کرد کتاب "هزار راه برای بدست آوردن هزار دلار" بود.

کتاب توضیح داده بود که چگونه هزار دلار در طول زمان جمع می شود و افزایش می یابد و هر چه زودتر پول خود را وارد کار کنید بهتر است.

اولین سهام وارن بافت

از طریق فعالیت های مختلف، بافت در 11 سالگی مبلغ 120 دلار پس انداز داشت. او این مبلغ را به همراه پول خواهرش در سهام سرمایه گذاری کرد. هر یک از آن‌ها سه سهم از Cities Service Preferred را سهمی به مبلغ 38.25 دلار خریدند.

قیمت سهم فورا به 27 دلار کاهش یافت ولی بافت همچنان صبر کرد. هنگامی که به 40 دلار رسید آن ها را به سود خالص ناچیزی فروخت اگرچه کمی بعد ارزش سهام به 202 دلار رسید.

وارن این تجربه را یکی از مهمترین لحظات زندگی اش می داند و 3 درس از آن یاد گرفت:

  1. بیش از اندازه بر آنچه که برای سهام پرداخت کرده متمرکز نشود و به دنبال تثبیت آن نباشد.
  2. برای بدست آوردن سودی ناچیز، بدون فکر و با عجله کاری نکند. او اگر صبورتر بود می توانست 492 دلار داشته باشد.
  3. او نمی خواست مسئولیت پول هیچ شخص دیگری را بپذیرد مگر آنکه از موفقیت خود اطمینان پیدا می کرد.

این درس های مهم با فلسفه سرمایه گذاری ارزشی وی کاملا پیوند خورده اند.

شغل های عجیب

بافت جوان از امتحان کردن چیزهای جدید برای تولید سرمایه برای خود نمی‌ترسید. او توپ های گلف را جمع می کرد، ذرت بو داده، بادام زمینی، نوشابه و آدامس می‌فروخت و حتی با ماشین تحریر برای مسابقات اسب دوانی برگه های انعام درست کرده‌بود.

برخی از تلاش های عجیب تر او

خدمات تاییدی بافت‌ (Buffett’s Approval Service)‌ را راه اندازی کرد و از طریق آن به کلکسیونرهای سراسر کشور تمبر می فروخت. همچنین او (Buffett’s Showroom Shine) که مربوط به تجارت چراغ ماشین بود را تاسیس کرد اما دوام چندانی نیاورد.

اخلاق کاری وارن

در اواخر دوران دبیرستان بافت چندین شغل را راه اندازی کرد، هزاران توپ گلف را فروخت، حداقل 100 کتاب درباره تجارت خواند و 600000 روزنامه را فروخت. این سخت‌کوشی باعث شد تا او هنگام فارغ التحصیلی از دبیرستان سرمایه 5000 دلاری معادل 55000 دلار امروزی داشته باشد. حتی او در این مقطع دارای 40 هکتار از اراضی مزارع نبراسکا بود که پول آن را با سود فروش روزنامه بدست آورده بود.

انتهای دوره

پس از دبیرستان بافت تصمیم گرفت که به دانشگاه هاروارد برود. او می دانست که این امر می تواند محرک فکری خوبی برایش باشد و همچنین حضور در یک دانشگاه بازرگانی معروف به او امکان توسعه شبکه قوی تری را می داد. اما او رد شد!

به جای آنکه بگذارد این موضوع او را از پا درآورد کتاب بنجامین گراهام (Benjamin Graham) به نام "سرمایه گذار هوشمند" را کشف کرد و عاشق آن شد. آن کتاب چهارچوب سرمایه گذاری مورد نیاز بافت را به وی ارائه نمود و بعد ها بافت آن کتاب را "بهترین کتابی که تاکنون درباره سرمایه گذاری نوشته شده است" خطاب کرد. کمی پس از آن بافت در دانشکده بازرگانی کلمبیا پذیرفته شد، همان دانشکده ای که بنجامین گراهام و دیوید داد (David Dodd) در آن به تدریس امور مالی می پرداختند. گراهام به الگو و دومین فرد تاثیر گذار در زندگی بافت، پس از پدرش، تبدیل شد.

مطالب مشابه

مشاهده همه