آیا بانک مرکزی اروپا، فشار روی دلار را بیشتر خواهد کرد؟

2021/09/09 | 1400/06/18
بانک مرکزی اروپا , فدرال رزرو , دلار

بازارهای آمریکا و کانادا اخیراً به خاطر روز کارگر تعطیل شد و از این رو یک آغاز بی‌سر و صدا برای هفته‌ای شلوغ و پرتلاطم رقم خواهد خورد. در هفته آتی شاهد تصمیمات بانک‌های مرکزی و نشست‌های فدرال رزرو خواهیم بود. این روز تعطیل فرصتی برای بررسی گزارش شغلی آگوست فراهم می‌کند. تحلیلگران می‌توانند بررسی کنند که آیا افزایش 235 هزار شغل در ماه آگوست ناامیدکننده بوده یا اینکه افزایش 962 هزار شغل در ماه ژوئن و 1053 هزار شغل در ماه جولای فوق‌العاده بوده است. این واقعیت به تنهایی می‌تواند فدرال رزرو را در سر دو راهی قرار دهد؛ خصوصاً الآن که شاهد ریسک نزولی ناشی از پیامدهای افزایش شدید ابتلا به سویه دلتای کووید و اختلال در زنجیره تأمین هستیم.

واکنش بازارها به گزارش شغلی ضعیف (بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار) ماه آگوست، غیرعادی و غیرمعمولی بود و نگرانی‌ها را در مورد کاهش سرعت رشد اقتصادی در آمریکا و جهان بیشتر کرد. البته یک سری دلایل وجود دارد که با تکیه بر آن‌ها می‌توان تعدادی از فاکتورهای این گزارش را نادیده گرفت. از جمله این فاکتورها می‌توان به تجدید نظرهای صعودی در مورد اشتغال در ماه ژوئن و جولای، افت نرخ بیکاری به 5.2 درصد (کمترین میزان پس از همه‌گیری) و رشد 0.6 درصدی دستمزدها اشاره کرد.

این آمار و ارقام را می‌توان به تأخیر در اعلام کاهش خرید دارایی‌ها نسبت داد. وال استریت تاکنون رشد خوبی را ثبت کرده است؛ این در حالی است که اگر معاملات آتی در اروپا بتواند در کنار فروش اوراق قرضه رونق بگیرد، باز هم نمی‌تواند بخش زیادی از زیان‌های جمعه اخیر را جبران کند؛ چون به نظر می‌رسد که بازارها، این هفته منتظر اعلام کاهش اندک خرید ماهانه دارایی‌ها از سوی بانک مرکزی اروپا هستند. پیش‌بینی می‌شود لاگارد، اهمیت این مسئله را نادیده  بگیرد و احتمالاً یک بار دیگر بر هدایت تسهیلی در مورد چشم‌انداز نرخ بهره تأکید و این واقعیت را خاطرنشان ‌می‌کند که خرید دارایی‌ها در ابعاد فصل نخست امسال، به معنای حمایت بیش از حد از اقتصاد بود.

در این بین یک پرسش کلیدی وجود دارد و آن این است که آیا اطلاعات جمعه باعث تقویت روند نزولی دلار می‌شود یا اینکه دلار می‌تواند فرصتی برای رشد پیدا کند؟ زیرا بازارها هنوز منتظر هستند که نشانه‌های بیشتری برای تهدید شدن اقتصاد آمریکا پیدا کنند.

بر اساس محاسبات رویترز و کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، در درازمدت و از مارس 2020 تاکنون ارزش موقعیت‌های خرید دلار توسط سفته‌بازان به بالاترین حد خود رسیده و در هفته منتهی به 31 آگوست 11 میلیارد دلار برآورد شده است. این موضوع نشان می‌دهد که  بازارها انتظار دارند که تا پایان سال جاری میلادی، خرید دارایی‌ها کاهش یابد.

فدرال رزرو هنوز برنامه‌ای برای کاهش خرید دارایی‌ها ندارد و بر اساس اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، کاهش خرید دارایی‌ها در سپتامبر خیلی زود است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو چندی پیش اعلام کرد که بازار کار هنوز کمبود زیادی دارد و گزارش روز جمعه تنها می‌تواند این نگرانی‌ها را تقویت کند. اخیراً فدرال رزرو موضع انقباضی در پیش گرفته ولی ضعیف بودن گزارش شغلی آمریکا و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی مانع از اقدام کردن مراجع در کوتاه‌مدت می‌شود. از این رو احتمالاً در آینده نزدیک (اما نه سپتامبر) شاهد کاهش خرید دارایی‌ها خواهیم بود و محرک کلیدی دلار، سخنرانی‌های آینده فدرال رزرو و تصمیم‌های این بانک مرکزی خواهد بود.

در حال حاضر نشست‌های بانک مرکزی اروپا، رزرو بانک استرالیا و بانک کانادا به کانون توجهات تبدیل شده و این سوال به وجود آمده که آیا افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا، افزایش محدودیت‌ها و کند شدن رشد اقتصادی در جهان باعث خواهد شد که سیاست‌گذاران  موضع کنونی خود را تا زمان فرو نشستن و کاهش عدم قطعیت‌های کنونی حفظ کنند؟ بانک کانادا پیش از این کاهش خرید دارایی‌ها را آغاز کرده و رزرو بانک استرالیا هم این موضوع را در دستور کار قرار داده و اکنون همه نگاه‌ها به بانک مرکزی اروپا دوخته شده است. همه منتظر هستند که ببینند اقدامات این سه بانک مرکزی چه تأثیری روی دلار می‌گذارد. تاکنون بانک کانادا و رزرو بانک استرالیا، فشارها بر دلار را بیشتر کرده‌اند. آیا بانک مرکزی اروپا، فشار روی دلار را بیشتر خواهد کرد؟ بعضی از تحلیلگران ، اعلام کاهش خرید دارایی‌ها از سوی لاگارد را محتمل می‌دانند. برخی دیگر هم بر این باور هستند که تا قبل از دسامبر، بانک مرکزی اروپا تصمیمی برای کاهش خرید دارایی‌ها نمی‌گیرد و برنامه‌های تسهیلی را ادامه خواهد دارد. این دسته از تحلیلگران بر این باور هستند که بانک مرکزی اروپا حاضر است در صورت نیاز، اقدامات تسهیلی و حمایتی بیشتری انجام دهد.

به طور کلی با توجه به پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی قابل قبول آمریکا در آینده و حمایت‌های خوبی که آمریکا پیش از شرایط کرونا از اقتصاد خود کرده، ریسک بلندمدت برای EURUSD نزولی ارزیابی می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه