آیا با افزایش موارد مبتلا به بیماری کووید-19 دلار آمریکا افت خواهد کرد؟

2020/06/24 | 1399/04/04
دلار , کرونا , فدرال رزرو , شاخص دلار

به نظر می رسد دوباره فشار نزولی روی شاخص دلار برگشته است. افزایش تمایل معامله‌گران به ریسک یکی از دلایل این مسئله بوده است. دلار از روز دوشنبه در  ناحیه قرمز رنگ کار خود را آغاز کرد و معاملات در بورس سهام آمریکا درست مانند نفت خام و دارایی‌های پرریسک ارزی با رونق بیشتری انجام می‌شود.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که موج دوم کووید-19 موجب افت ارزش دلار شده است. در چند روز گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به این بیماری در آمریکا بوده‌ایم و شدت شیوع به دوران اوج بیماری در نیویورک نزدیک‌ شده است. درصد افرادی که دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند واقعاً بالا است. البته هنوز آزمایش کافی انجام نشده است وگرنه آمار مبتلایان بیش از این حرف‌ها است.

نقاط حساس آمریکا از نظر ابتلا به این بیماری، کالیفرنیا، فلوریدا، تگزاس و ایالت‌های مجاور آن‌ها است. از نگاه برخی از تحلیلگران استدلال ضعیف شدن دلار به خاطر موج دوم کووید-19 درست است. داده‌های امیدوارکننده در زمینه خرده‌فروشی در هفته گذشته خوش‌بینی اقتصادی را با خود به همراه داشت. موج دوم کووید-19 می‌تواند تمامی جو ناشی از انتشار داده‌های اقتصادی را که تاکنون باعث خوشبینی شده بود از بین ببرد. این داده‌ها حتی از بهبود اقتصادی مورد انتظار تحلیلگران هم بهتر بود.

لری کودلو، مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا با این دیدگاه موافق نیست. وی به تازگی اعلام کرد که چند نقاط حساس و بحرانی کووید-19 در مناطق مشخصی از آمریکا به چشم می‌خورد ولی خبری از موج دوم نیست و قرار نیست که تعطیلی‌های دیگری در این کشور اتفاق بیفتد.

البته عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند بر وضعیت دلار آمریکا تأثیر بگذارد. اطلاعات در مورد وضعیت مسکن در آمریکا بسیار ضعیف است. فروش فعلی منزل در ماه مه 9.7 درصد افت کرد. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که فروش منزل 3.0 درصد افت کند. آمار کل فروش کنونی منزل در ماه مه 3.91 میلیون بود که انتظار می‌رفت 4.12 میلیون باشد. به علاوه سیگنا‌ل‌های زیادی وجود دارد که بازارهای تأمین مالی عمده دلار آمریکا دارد به وضعیت عادی خود برمی‌گردد.

هفته گذشته را به یاد دارید؟! تحلیلگران در هفته گذشته از کاهش شدید استفاده فدرال رزرو از خطوط سوآپ خبر دادند. در آن زمان خیلی از تحلیلگران گفتند که با این کار دلار تقویت خواهد شد.

گروه ING هم نظر دیگری دارد و اعلام کرده است که کاهش استفاده از این خطوط مالی نشان می‌دهد که بازارهای مالی با تأمین عمده دلار آمریکا بازگشایی شده است و در نتیجه دلار آمریکا تضعیف می‌شود.

مشاهده واکنش دلار آمریکا به موضوع‌های مختلف این هفته می‌تواند بسیار آموزنده باشد و به ما نشان دهد که وضعیت دلار در چند ماه آتی به چه صورت خواهد بود. به بیان دیگر اگر موج دوم در آمریکا منجر به تضعیف ارزش دلار شود، آیا بدین معنی است که دلار آمریکا دیگر دارایی امنی به حساب نمی‌آید؟!

مطالب مشابه

مشاهده همه