آیا زمان فروش سهام شرکت آمازون فرارسیده است؟

2021/08/12 | 1400/05/21
آمازون , Amazon , تحلیل بنیادی

آمازون پس از یک سال رشد چشمگیر اکنون خودش را در یک وضعیت ناپایدار می‌بیند.

 

سهام شرکت آمازون چندی پیش 8  درصد افت کرد و بیشترین افت را در بیش از یک سال اخیر تجربه کرد. این مجموعه اخیراً گزارش درآمد خود را منتشر کرد و این گزارش تقریباٌ سرمایه‌گذاران را ناامید کرد.

درآمد فصل دوم سال جاری آمازون بد نبود. این شرکت توانست 113.1 میلیارد دلار فروش داشته باشد و فروش آن در دوره زمانی منتهی به 30 ژوئن، 27 درصد رشد داشت. تحلیلگران درآمد این مجموعه را 115 میلیارد دلار برآورد کرده بودند. سود هر سهم در این دوره 15.12 دلار اعلام شد. برآورد می‌شد که سود هر سهم این شرکت 12.28 دلار باشد.

سرمایه‌گذاران از سود بیش از حد انتظار و عملکرد قوی واحد تبلیغات، خدمات وب آمازون و واحد ایری این مجموعه غافل بودند. درآمد خدمات وب آمازون در این فصل با 37 درصد رشد به 14.8 میلیارد دلار رسید که بیشترین فروش سالانه در دو سال اخیر محسوب می‌شود. درآمد تبلیغاتی این مجموعه هم با 87 درصد رشد به 7.92 میلیارد دلار رسید. هر دو واحد بیش از برآورد تحلیلگران رشد داشتند.

درست است که آمازون رشد خوبی را تجربه کرده است ولی این رشد نتواسنته سرمایه‌گذاران تشنه رشد بالا را راضی کند. این سرمایه‌گذاران نگران بودند که رشد عالی آمازون در دوران همه‌گیری پس از کاهش همه‌گیری کمتر شود. تمرکز سهامداران روی تجارت الکترونیک اصلی این شرکت است که در حال کاهش می‌باشد. برایان اولساوسکی در یک کنفرانس  در مورد وضعیت موجود صحبت نکرد و به تحلیلگران گفت که کاهش فروش تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

اولساوسکی  با اشاره به بازگشایی اقتصاد بعد از بیش از یک سال محدودیت و ایجاد یک شرایط عالی برای فروش آنلاین گفت: «مردم اکنون بیشتر بیرون می‌روند و در کنار خرید کارهای مختلف خود را انجام می‌دهند.»

تحلیلگران هنوز بر این باور هستند که سهام آمازون صعودی است.

آمازون اعلام کرد درآمد این مجموعه در دوره منتهی به سپتامبر امسال به 106 تا 112 میلیارد دلار می‌رسد. سود عملیاتی این شرکت هم 2.5 تا 6 میلیارد دلار خواهد بود. تحلیلگران به صورت میانگین برآورد کردند که سود آمازون از فروش 118.7 میلیارد دلاری به 8.11  میلیارد دلار می‌رسد.

اکثریت تحلیلگران وال استریت با توجه به چشم‌انداز بلند مدت و موقعیت پیشگام آمازون در تجارت الکترونیک، بر این باور هستند که سهام آمازون صعودی خواهد بود. البته برخی از تحلیلگران با مشاهده کاهش فروش، پیش‌بینی خود را در مورد قیمت سهام آمازون اصلاح کردند. با این وجود بسیاری از آن‌ها بر این باور هستند که هر گونه کاهش قیمت سهام، یک فرصت خرید محسوب می‌شود.

هدف قیمت گروه مشاوره تسلی برای آمازون 4000 دلار است. تحلیلگران اعلام کردند که در دوران پساکرونا، ارزش آمازون بیشتر می‌شود. تحلیلگران در یادداشتی اعلام کردند:

« تحلیل ما این است که با توجه به نتایج فصل دوم سال 21 و چشم‌انداز نزولی فصل سوم این سال، سهام آمازون افت می‌کند. با این تفاصیل بر این باور هستیم که آمازون عملکرد خوبی در زمینه اجرایی دارد و احتمالاً از قدرت پایگاه مشتریان، روابط تجاری کوچک و تقویت خرده فروشی، برای رسیدن به سهم بیشتری از بازار استفاده خواهد کرد. تمرکز بر کسب و کارها و ابتکارهای جدید (مواد غذایی، داروخانه، مد، خانه، برندهای خصوصی، تحول شخص ثالث، تحویل در همان روز یا تحویل یک روزه و لجستیک آمازون)، سبب می‌گردد که ارزش آمازون بیشتر شود.»

استیفل نیکولاس که یک دسته‌بندی خرید روی سهام آمازون با هدف قیمت 4400 دلار دارد گفت: «اکنون چشم‌انداز بهتری در مورد نیمه دوم سال جاری داریم و تعدیل و اصلاح برآوردها در زمان خروج از همه‌گیری، شرایط جدید را بهتر منعکس می‌کند. ما بر این باور هستیم که شرایط فعلی برای خرید سهام آمازون جذاب است؛ زیرا سهام این شرکت پس از پایان همه‌گیری دوباره رشد می‌کند و حتی اگر پس از گزارش‌های بعدی، سهام این شرکت افت کند، ما باز هم در صف خریداران خواهیم بود.»

در سایت Investing.com، از 49 تحلیلگر نظرسنجی به عمل آمد که 48 نفر از آن‌ها به خرید سهام آمازون رأی دادند و اعلام کردند که سهام این مجموعه صعودی خواهد بود.

مطالب مشابه

مشاهده همه