آینده‌ای مبهم در انتظار طلا

2021/03/14 | 1399/12/24
طلا , بازار طلا , کامودیتی‌ , تورم

واژه‌ای که اکثر تحلیلگران برای توصیف وضعیت کنونی طلا در بازارهای جهانی انتخاب می‌کنند، «گیج‌کننده» است. طلا روند صعودی خود را در سال 2018 از 1176.70 دلار شروع کرد و با یک روند صعودی به 2100 دلار در تابستان 2020 رسید. بعد از آن طلا وارد یک دوران صعودی و نزولی توأم شد و هنوز تمایلی به رسیدن به نقطه‌ی اوج از خود نشان نداده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با اجرای بسته مشوق اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری باید، قیمت طلا هم صعودی شود.

طلا و سایر فلزات مثل نقره سال 2020 را با یک رشد قوی به پایان رساندند. عوامل مختلفی باعث ایجاد چنین روندی شد که افت ارزش دلار یکی از این دلایل بود. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که این رشد در سال 2021 متوقف نمی‌شود و طلا باز هم قله‌های جدیدی را فتح خواهد کرد. اکنون با گذشت دو ماه و چند روز از سال 2021 اکثر سرمایه‌گذاران تمرکز خود را از روی طلا برداشته و روی فلزات دیگری مثل پالادیوم، مس و پلاتینیوم گذاشته‌اند.

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند روی قیمت طلا تأثیر بگذارد، تورم است. تورم همیشه تأثیر مثبتی روی طلا داشته و قیمت آن را افزایش داده است ولی سال 2021  با وجود اینکه یک سال تورمی است، هیچ حمایتی از طلا نکرد.

سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری روی طلا می‌توانند شمش و سکه طلا بخرند و آن را در منزل یا صندوق سپرده بانکی نگه دارند. راه دیگر استفاده از صندوق قابل معامله در بورس است.

یکی از فاکتورهای کلیدی برای آنالیز تکنیکال طلا، شناسایی سطوح حمایت و مقاومت است. منظور از سطوح مقاومت، سطوحی است که در آن طلا تلاش کرده رشد کند. منظور از سطوح حمایت، سطوحی است که در آن طلا بعد از یک دوره ضعف، تلاش کرده به وضعیت قبلی برگردد. چندی پیش طلا از سطوح حمایت هم پایین‌‎تر رفت و حتی پایین‌تر از 1700 دلار معامله شد.
یک جمله قدیمی است که می‌گوید: «روند، دوست شماست.» کاملاً درست است ولی دو روند برای انتخاب وجود دارد. از طرفی از تابستان گذشته تاکنون طلا افت کرده و طلا با وجود رسیدن به دو سطح حمایت، باز هم رشد نکرده است.

یک روند دیگر دارد به ما می‌گوید طلا سال 2021 را با 1900 دلار شروع کرد و حتی از 2000 دلار هم فراتر رفت ولی نتوانست آن روند را حفظ کند. در واقع در سال 2021 طلا هیچ روندی را حفظ نکرده و مدام بالا و پایین شده است. برخی تصور می‌کنند که طلا دچار افت می‌شود و ممکن است تا 1500 دلار هم پایین بیاید.

مطالب مشابه

مشاهده همه