احتمال اصلاح صعودی دلار؟!

2020/08/04 | 1399/05/14
شاخص دلار , MACD , کووید-19

دلار در ماه ژوئیه ضربه سختی خورد و بر خلاف بسیاری از ارزهای مهم جهان که صعودی بودند، کاهش یافت. به عنوان مثال یورو در ماه ژوئیه 5.0 درصد رشد کرد و بهترین عملکرد خودش را از سپتامبر 2010 تاکنون تجربه کرد. پوند با افزایش 5.6 درصدی بیشترین افزایش خود را از ماه مه 2009 تاکنون داشت. طلا هم با رشد 10 درصدی خود یک رکورد جدید را در تاریخ جهان ثبت کرد.

اما در آخرین روز هفته و ماه گذشته یعنی جمعه 31 جولای، دلار پس از کاهش در برابر مهم‌ترین ارزهای جهان یک بازگشت هوشمندانه را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که دلار در روزهای آینده، قوی‌تر خواهد شد زیرا سیگنال‌های بازگشت در نشانگرهای تکنیکال به چشم می‌خورد. این موضوع احتمال دارد ولی نگرانی‌های در مورد بازار کار آمریکا وجود دارد و همین نگرانی‌ها می‌تواند به سقوط بیشتر دلار پس از پایان اصلاح صعودی دلار منتهی شود.

در حال حاضر توافق کنگره و کاخ سفید بر سر آینده مالی بعید است و ممکن است اقتصاد آمریکا به یک صخره مالی برخورد کند و اقتصاد این کشور به شدت نزولی شود. احتمال این موارد بالا است مگر اینکه یک توافق بین کنگره و کاخ سفید رخ دهد. ویروس کرونا هر روز جان آمریکایی‌های زیادی را می‌گیرد و در اروپا و آسیا هم وارد فاز جدیدی شده و دارد گسترده تر می‌شود.

 

شاخص دلار

شاخص دلار ماه ژوئیه را با 4.5 درصد افت به پایان رساند و بیشترین افت را در یک دهه اخیر تجربه کرد. این حرکت نزولی شش هفته‌ای از اواخر 2017 / اوایل 2018 طولانی‌ترین حرکت نزولی بوده است. میانگین متحرک همگرایی / واگرایی یا  MACD  هنوز نزولی است. در صورتی که روند خرید به همین شکل باشد دامنه دلار 94.00 تا 94.50 خواهد بود.

در صورتی که نگرش ما این باشد که سومین افزایش بزرگ دلار از پایان برتون وودز به پایان رسیده باشد و روال جاری ارز حداقل 5 تا 10 سال باقی بماند، هدف حرکت میان‌مدت نزولی به سمت 85.00 واقع بینانه خواهد بود.

 

طلا

طلا در روزهای اخیر رکوردهای جدیدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد که گام بعدی طلا 2000 دلار باشد. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که با یک پولبک ممکن است ارزش طلا به 1907 دلار برسد.

 

نرخ‌های بازده در آمریکا

بازده اوراق قرضه خزانه داری 5 ساله آمریکا  به شدت سقوط کرد. ژوئیه هفتمین ماه متوالی بود که بازده  در آن سقوط می‌کرد. سقوط بازده 2 ساله آمریکا وارد ماه هشتم خودش شد. در حال حاضر تمامی نرخ‌های بازده در آمریکا نزولی است و احتمالاً همه داده‌ها منتظر هستند که ببینند وضعیت اطلاعات شغلی آمریکا به کجا می‌رسد.

 

S&P 500

سهام آمریکا در پایان معاملات ماه ژوئیه روند صعودی داشت و شاخص S&P 500 حدود 0.75 درصد رشد کرد و برای چهارمین ماه متوالی روند صعودی خودش را تجربه کرد (5.5 درصد). در ماه ژوئیه روند این شاخص عالی بود.

مطالب مشابه

مشاهده همه