احتمال هموار شدن شرایط برای افزایش نرخ بهره

2021/07/11 | 1400/04/20
نرخ بهره , اوراق قرضه , تورم , فدرال رزرو

اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون، از احتمال هموار شدن شرایط برای افزایش نرخ بهره در سال آینده، سخن می‌گوید.

اریک روزنگرن، رئیس بانک فدرال رزرو بوستون چندی پیش اظهار داشت که احتمالاً آمار اشتغال و تورم در آمریکا به حداکثر ممکن می‌رسد و این مسئله می‌تواند نرخ بهره را در سال آینده افزایش دهد. البته باید دید که اطلاعات و داده‌ها به کدام سمت پیش می‌رود. روزنگرن با تأکید بر اینکه سیاست فدرال رزرو به اطلاعات اقتصادی وابسته است، پیش‌بینی خود را در مورد نرخ بهره کاهش داد.

وی گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از داده‌ها صورت می‌گیرد، بعید نیست که تا پایان سال آینده، شرایط و معیارهای لازم برای افزایش نرخ بهره فراهم شود.» روزنگرن پیش‌بینی می‌کند که امسال اقتصاد آمریکا تا حدود 7 درصد رشد کند و تورم هم در سال آینده از 2 درصد بیشتر شود. درست است که بازار کار آمریکا در حال حاضر کساد است ولی تا پایان امسال و در آغاز سال آینده، آمار اشتغال هم به حداکثر خودش می‌رسد.

مقامات فدرال رزرو در نشست هفته اخیر خود تصمیم گرفتند که نرخ بهره نزدیک صفر بماند و طرح 120 میلیارد دلاری خرید ماهانه اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی ادامه پیدا کند. این طرح تا زمان رسیدن به اشتغال حداکثری و تورمی با میانگین 2 درصد ادامه خواهد داشت.

روزنگرن بر این باور است که هدف تورم با میانگین 2 درصد محقق شده و انتظار می‌رود که در سال آینده با حل مشکل عدم تعادل و توازن عرضه، تورم هم نزولی شود. او عقیده دارد که احتمالاً قبل از شروع سال آینده، به خاطر کاهش خرید دارایی‌ها از سوی فدرال رزرو بازار کار هم به استاندارد مورد نظر فدرال رزرو برسد. همه چیز به تغییرات اقتصاد در تابستان و پاییز بستگی دارد. وقتی فدرال رزرو، شروع به کاهش خرید دارایی‌ها می‎کند، می‌تواند میزان خرید اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی را به یک اندازه کاهش دهد. با این کار، خرید اوراق قرضه با پشتوانه رهنی زودتر از اوراق قرضه خزانه‌داری به اتمام می‌رسد. البته هنوز این جزئیات نهایی نشده است.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه