احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره در استرالیا

2020/10/09 | 1399/07/18
رزروبانک استرالیا , دلار استرالیا

خلاصه: عملکرد رزرو بانک استرالیا، کبوتری‌تر از سپتامبر است و همین موضوع صحنه را آماده می‌کند که در ماه آتی، نرخ‌ها کاهش یابد.

 

همان‌طور که انتظار می‌رفت، هیات مدیره رزرو بانک استرالیا در نشست ماه اکتبر خودش تصمیم گرفت که سیاست‌های پیشین خود را حفظ کند. البته از نگاه ما، عامل مهمی وجود دارد که هیئت مدیره قصد دارد در ماه آینده، تغییراتی ایجاد کند و به همین خاطر فضا را برای دولت فدرال آماده کرده است که دولت بتواند بودجه خودش را اعلام کند.

چند تغییر کلی و کلیدی در بیانیه فرماندار کل به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد به زودی شاهد یک تغییر در سیاست این کشور خواهیم بود. اولاً این بیانیه با یک نکته مهم به پایانی رسید و آن نکته این بود که هیئت مدیره دارد به دنبال راهکارهایی می‌گردد که ببیند چگونه تسهیل پولی می‌تواند از مشاغل حمایت و گشایش اقتصادی بیشتری حاصل کند. این در حالی است که در بیانیه ماه سپتامبر آمده بود که رزرو بانک استرالیا به بررسی شیوه حمایت اقدامات پولی از بهبود اقتصادی ادامه می‌دهد. همواره جمله انتهایی بیانیه، یکی از مهم‌ترین جملات بیانیه است. «تسهیل بیشتر پولی» نسبت به «اقدامات پولی» قوی‌تر است.

دوماً فرماندار کل مستقیماً با اشاره به قیمت‌گذاری بازار و بیان جمله «بازده‌های سه ساله به خاطر احتمال تسهیل بیشتر سیاست پولی، به حدود 18 واحد پایه سقوط کرده است » به تسهیل بیشتر اشاره کرد. تجربه نشان می‌دهد که وقتی قیمت ‌گذاری بازار با خواست و تفکر بانک‌های مرکزی سازگار باشد، از آن صحبت به میان می‌آورند. »

تأکید رزرو بانک و فرماندار روی بازار کار بهتر است. در بیانیه فرماندار کل آمده است: «هیات مدیره در پی راهکاری برای حل مسئله نرخ بالای بیکاری به عنوان یک اولیت مهم ملی است. بیکاری و کم‌کاری احتمالاً در بازه زمانی طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کند.» این در حالی است که در بیانیه سپتامبر  آمده بود: «احتمالاً چند ماهی طول می‌کشد که تغییرات چشمگیری در بازار کار اتفاق بیفتد.» این بیان تند در مورد بازار کار نشانه‌هایی دارد. بانک مرکزی استرالیا بیشتر از نرخ بیکاری، نگران طول دوره این بیکاری است و به همین خاطر باید هر کاری که می‌تواند را در اسرع وقت انجام دهد. »

لفاظی‌ها و صحبت‌ها در مورد فعالیت در اقتصاد هم نشانه‌هایی در پی دارد. مسیر بهبود اقتصادی با کلماتی مانند مشکل، ناهموار و پر از دست‌انداز توصیف می‌شود. به عنوان مثال: «مدتی طول می‌کشد که میزان بازده و سطح تولید به اواخر سال 2019 برگردد.» رزرو بانک استرالیا در بیانیه خود در مورد سیاست پولی در ماه آگوست، میزان رشد تولید ناخالص داخلی (در سال جاری) را منفی 6 درصد و مثبت 5 درصد در 2021 اعلام کرد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که میزان تولید تا انتهای 2021 پایین است ولی نگرش مثبت در مورد نرخ بیکاری در میان مدت به این معنا است که رزرو بانک، نرخ رشد نیمه دوم سال 2020 را از حدود 1.4 درصد بالاتر می‌برد و احتمالاً می‌خواهد پیش‌بینی خود برای سال 2021 را از 5 درصد به میزان قابل توجهی کمتر کند.

برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که احتمال دارد که رزرو بانک استرالیا از ترازنامه برای حمایت از سیاست مالی استفاده کند. ترازنامه‌های بخش عمومی در استرالیا وضعیت خوبی دارد و همین مسئله امکان تداوم حمایت را فراهم می‌کند.

ماه قبل، پس از آن‌که دلار استرالیا تا 0.738 دلار آمریکا افزایش پیدا کرد، فرماندار کل پس از مدت‌ها در مورد دلار استرالیا اظهار نظر کرد. وی گفت که دلار استرالیا در طی دو سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. از آخرین نشست رزرو بانک تاکنون دلار استرالیا افت کرده است ولی این بانک مرکزی هنوز ارزش این ارز را بالا می‌داند و فرماندار کل هم خاطر نشان کرده است که این ارز تنها کمی کمتر از اوج خود در چند سال گذشته قرار می‌گیرد.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که رزرو بانک در نشست بعدی خود که در سوم نوامبر برگزار می‌شود تصمیم می‌گیرد که نرخ بهره، اوراق قرضه سه ساله و نرخ استقراض تسهیلات تأمین اعتبار کسب و کارها را ده واحد پایه کاهش دهد. انتظار می‌رود که پس از اعلام بودجه فدرال، فرماندار کل از تمایل به خرید اوراق قرضه دولت استرالیا و دولت ایالتی با سررسیدهای پنج تا ده ساله صحبت کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه