ادامه آسیب پذیری پوند از تحولات برگزیت و چشم انداز نرخ بهره منفی

2020/07/04 | 1399/04/14
پوند , برگزیت , جانسون

جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه یک سخنرانی شورانگیز ارائه داد و در آن به تشریح برنامه بریتانیا برای بهبود اقتصادی در دوران پساکرونا پرداخت. جانسون با ادعای الهام گرفتن از فرانکلین روزولت، رئیس جمهور پیشین آمریکا که در دهه 1930 آمریکا را از رکود بزرگ خارج کرد، وعده داد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در حوزه زیرساخت‌ها صورت گیرد و طرح ترقی خودش را بیان کرد. طرح ترقی، بخش مهمی از وعده‌های انتخاباتی او در سال 2019 بود.

با توجه به اینکه جانسون وعده داده است که مالیات‌ها افزایش پیدا نکند، تحلیلگران می‌گویند که احتمالاً این وعده‌ها از طریق صدور بدهی (وی بر این باور است که با نرخ‌های پایین، اکنون زمان خوبی برای استقراض است) عملی خواهد شد.

پوند انگلیس ظاهراً به این سخنرانی واکنش مثبت نشان داده است. جفت ارز GBPUSD به بالای 1.2300 برگشته و استرلینگ نسبت به سایر ارزهای گروه G10 رشد بیشتری را تجربه کرده است. البته توجه داشته باشید که هیچ کدام از این وعده‌ها و مخارج بیشتر از بودجه مارس نبوده است و به همین خاطر شاید روند صعودی پوند نتیجه جریان پایان ماه یا پایان فصل باشد پوند از نظر ماهانه و فصلی عملکرد خوبی نداشته است. اکثر تحلیلگران بر این باور هستند که پوند به شدت آسیب‌پذیر باقی می‌ماند.

 

 دو موضوع کلیدی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • مذاکرات تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا

ضرب الاجل رسمی انگلستان برای تمدید دوران گذار به پایان رسیده است. مقامات دولت انگلستان ماه‌ها است که تکرار می‌کنند که دنبال تمدید دوران گذار نیستند و به همین خاطر عدم تمدید این دوره چیز عجیبی نیست. البته این موضوع هنوز نمادین است و دو طرف مذاکره برای رسیدن به توافق تا پایان سال تحت فشار هستند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که اگر انگلستان بخواهد، سران اتحادیه اروپا تمایل دارند که در دقایق آخر، دوره گذار را تمدید کند.

مذاکرات فشرده‌ای بین طرفین آغاز شده است. مسائلی مانند شیلات و ماهیگیری هنوز محل اختلاف است. البته به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا در برخی از موارد دارد کوتاه می‌آید و امتیاز می‌‎دهد.

ماه آینده برای پوند انگلیس خیلی حیاتی است و لازم است که نشان‌های مثبتی از دل مذاکرات خارج شود تا پوند رشد خوبی را تجربه کند. در صورتی که وضعیت به همین صورت بماند، احتمال افت پوند وجود دارد. در همین راستا تیم کارشناسی موسسه ING بر این باور است که اگر باز هم توافقی حاصل نشود، احتمالاً پوند باز هم افت خواهد کرد.

  • نرخ‌های منفی بانک مرکزی بریتانیا

بازارهای پول در حال حاضر نرخ سیاست زیر صفر را برای اوایل سال 2021 در نظر گرفته‌اند. موسسه ING اعلام کرده است که اگر مذاکرات تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا رو به رشد نباشد که بعید است در تابستان شاهد روند رو به رشد مذاکرات باشیم، انگیزه بازار برای تغییر توزیع احتمال نرخ‌های منفی بسیار کم خواهد بود و این موضوع می‌تواند فضای رشد پوند را محدود کند.

اگر بازارهای پولی در سال آتی احتمال نرخ‌های منفی را کاهش دهند، احتمالاً پوند روند صعودی خواهد داشت ولی بعید است که چنین اتفاقی بیفتد. اگر مذاکرات تجاری بین دو طرف نتیجه مثبتی نداشته باشد، ممکن است احتمال نرخ‌های منفی در بازارهای پولی بیشتر شود.

بانک مرکزی انگلستان احتمال وجود نرخ‌های منفی در سال آتی را رد نکرده است و در حال حاضر دارد تأثیر نرخ‌های منفی را بررسی می‌کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه