ادامه تنش های نظامی میان چین و آمریکا

2020/06/27 | 1399/04/07
تایوان , ریسک گریزی , شاخص های سهام

مقامات تایوان گزارش داده‌اند که  هواپیماهای نظامی چین وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند . این اتفاق شش بار در یک هفته گذشته صورت گرفته است. در چند هفته گذشته مقامات چین مجوز این فعالیت‌ها را صادر کردند. در صورتی که این اتفاقات ادامه پیدا کند، احتمالاً شاهد تشدید درگیری‌ها و واکنش‌های ناگوار خواهیم بود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ملی در تایپه، هواپیماهای چینی که این ماه شناسایی شدند از منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان عبور کرده بودند. با توجه به مانورها و رزمایش‌هایی که اخیراً صورت گرفت، احتمالاً حزب کمونیست چین در پی آن است که این جزیره را تحت کنترل خود بگیرد. چین همیشه در پی اشغال این جزیره بوده ولی مداخله آمریکا در این مسئله جلوی اقدام پکن را گرفته است.

از زمانی که ویروس کرونا از چین شروع شد و به آمریکا رسید و اقتصاد این کشور را دچار مشکل کرد روابط آمریکا و چین به پایین‌ترین حد خود رسیده است. وقتی چین برای اعمال مقررات امنیتی در هنگ کنگ گام برداشت، روابط پکن و واشنگتن بدتر شد. این مسائل موجب شد که چین تعهدات خود در فاز اول توافق با آمریکا را رها کند و به آن‌ها پایبند نباشد.

 

این مسائل چه تأثیری روی بازار می‌گذارد؟

در صورتی که فعالیت‌های چین ادامه پیدا کند احتمالاً شاهد تحریک شدن آمریکا خواهیم بود. افزایش ریسک در بازار موجب شده است که سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن و بدون ریسک مانند ین ژاپن و دلار آمریکا تمایل بیشتری داشته باشند. این دارایی‌ها اخیراً با آشکار شدن نشانه‌های موج دوم کرونا رشد خوبی داشته است. این تنش‌ها دارایی‌‎های پرریسک ارزی مانند دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، دلار کانادا و نیز بازار سهام و نفت خام را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه از ارزش آن‌ها کاسته می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه