ادامه روند نزولی دلار، رشد یورو و پوند و ثبات دلار استرالیا

2020/12/17 | 1399/09/27
یورو , دلار , پوند

مشخص است که سیاست پولی فدرال رزرو نمی‌تواند جلوی افت دلار را بگیرد. این ارز در برابر اکثر ارزهای مهم بازار افت داشته است. نشست FOMC آن‌طور که انتظار می‌رفت، همراه با سیاست‌های تسهیلی (کبوتری) نبود. فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را تغییر ندهد و انتظارات برای رشد را افزایش داد. این بانک بر خلاف انتظار اکثریت تحلیلگران، سررسید خرید دارایی‌ها را تمدید نکرد. نگاه پاول، رئیس فدرال رزرو این است که عرضه واکسن باعث می‌شود که اقتصاد در نیمه دوم سال 2021 عملکرد خوبی داشته باشد.

درست است که فدرال رزرو تحت تأثیر واکسن کرونا قرار گرفته است ولی مدت زمان زیادی نیاز است تا تصمیمات خود را با عرضه واکسن هماهنگ کند و طرح مشوق اقتصادی را تصویب کند. به همین خاطر دلار به روند نزولی خودش ادامه خواهد داد.

هزینه‌های مصرف کننده خیلی ضعیف‌تر از حد انتظار است و 1.1 درصد در ماه نوامبر افت کرده است. خرده‌فروشی و هزینه‌های مصرف کننده در ماه اکتبر هم کاهش یافت. نمایشگاه‌های خودرو و کسب و کار رستوران‌ها در این مدت افت چشمگیری را تجربه کرده و آسیب جدی دیده است. فروش پوشاک و مبلمان هم خیلی کم شده است. خرید آنلاین زیاد شده ولی این افزایش آن‌قدر نیست که بتواند این کاهش و افت را جبران کند. در حال حاضر موارد ابتلا به ویروس کرونا در حال افزایش و تعداد بیکاران رو به رشد است. حمل و نقل هم به خاطر محدودیت‌ها و ترس از ابتلا کاهش یافته و می‌توان فهمید که هزینه‌های مردم خیلی کمتر شده است. مردم آمریکا امسال بین جمعه سیاه و دوشنبه سایبری، خرید خود را کمتر کردند و این خرید نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش یافت. واکسن‌ها در راه است ولی مسلماً مدتی طول می‌کشد تا اقتصاد به روال عادی خودش برگردد.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال مذاکره در مورد بسته مشوق اقتصادی با یکدیگر هستند. این برنامه باید دارای پرداخت مستقیم (600 دلار به هر نفر) و مزایای بیکاری 16 هفته‌ای به ارزش 300 دلار باشد. انتظار می‌رود که در صورت توافق، ارزش سهام به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

یورو و پوند به خاطر ضعیف شدن دلار و شاخص مدیران خرید بالا، به بالاترین سطح در 2.5 سال گذشته رسیده‌اند. فعالیت‌های خدماتی و تولیدی در منطقه یورو بسیار امیدوارکننده است و انتظار می‌رود که این روند در ماه دسامبر هم ادامه داشته باشد. اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد که محدودیت‌های اخیر، آسیب آشکاری به اقتصاد منطقه یورو وارد نکرده است.

انگلستان اعلام کرد که بخش تولید رشد خوبی دارد ولی فعالیت بخش خدماتی به روند نزولی خودش ادامه می‌دهد. احتمال توافق انگلستان و اتحادیه اروپا وجود دارد و همین مسئله به افزایش ارزش پوند کمک زیادی کرده است. قرار است به زودی جلسه بانک انگلیس برگزار شود. هیچ‌کس انتظار ندارد که این بانک سیاست خود را تغییر دهد.

دلار استرالیا در مسیر ثابتی حرکت می‌کند ولی دلار کانادا و نیوزیلند افت داشتند. استرالیا هیچ گزارشی منتشر نکرد ولی کانادا قیمت مصرف کننده را افزایش داد. قیمت لبنیات در نیوزلند با سرعت آرام‌تری افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش یابد. نیوزلند یکی از نخستین کشورهایی بود که توانست کرونا را کنترل کند و میزان ابتلا را به صفر برساند و به همین خاطر توانست حرکت خوب اقتصادی خودش را داشته باشد و تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل سوم 2020 خیلی خوب بوده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه