اسکات پنگ: فصل جدیدی در انتظار اوراق قرضه است!

2021/09/12 | 1400/06/21
اوراق قرضه , فدرال رزرو , تورم

اسکات پنگ، متخصص اوراق قرضه که از رشد اولیه نرخ بهره صحبت کرده بود، اکنون بر این باور است که فصل جدیدی در حال رقم خورد است.

اسکات پنگ، بنیانگذار و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مجموعه Advocate Capital Management، در آغاز سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد که بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری رشد خواهد داشت؛  مدتی پیش‌بینی او به واقعیت پیوست و در فصل اول سال جاری این بازده تا 83 واحد رشد را تجربه کرد، ولی دوباره به جایگاه اولش برگشت. پنگ در یادداشتی جدید برای مخاطبان، چند دلیل برای افت بازده از بالاترین مقدار در ماه مارس به 60 واحد بیان کرد. یکی از این دلایل آن است که اطلاعات اقتصادی چندان قوی نبوده است.

شاخص ISM در ماه مارس و شاخص خدمات ISM در ماه می به اوج خود رسید.  پنگ گفت پنگ بیان داشت : «هرچند اطلاعات اقتصادی روند رو به رشدی داشت، ولی رشد اقتصادی فصل دوم، ناپایدارتر و نامساعدتر از فصل اول بود.» پنگ پیش از این، استراتژیست ارشد نرخ بهره در مجموعه Citi بود.

ظهور سویه دلتای ویروس کرونا و کاهش موقعیت‌های فروش صندوق‌های پوشش ریسک، دو مورد از عوامل رشد اوراق قرضه است. البته پنگ انتظار دارد که بازده اوراق قرضه یک بار دیگر رشد کند و بر این باور است که تعدادی از عوامل باعث افت شدید اوراق قرضه خواهد شد. یکی از عوامل افت اوراق قرضه، برنامه کاهش خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو است که روز به روز به آن نزدیک‌تر می‌شویم. از طرفی شاهد اجرای طرح‌های مشوق مالی در قالب لایحه مشوق دوحزبی و طرح 3.5 تریلیون دلاری دموکرات‌ها هستیم. کمبود نیروی کار در آمریکا، اقتصاد پر از مشوق این کشور و مصرف‌کنندگانی که پس‌اندازهای خود را کاهش می‌دهند، همگی موجب افت اوراق قرضه می‌شود. میانگین شش ماهه تغییرات ماهانه در خرده فروشی، 2.7 درصد و بیش از پنج برابر نرخ قبل همه‌گیری (0.5 درصد) است.

هر چند آغاز روند جدید، هیجان انگیز است ولی معمولاً پس از هجوم افراد به سمت آن تمام می‌شود. پنگ گفت: «بعد از اصلاح برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، روند بلندمدت دوباره ظهور می‌کند. ممکن است الآن در آن لحظه از اتصال بین اصلاح و ظهور مجدد روند طولانی‌مدت در حماسه افزایش نرخ قرار داشته باشیم.»

البته سقوط افغانستان به دست طالبان و پیامدهای سیاسی این مسئله، بر دولت بایدن نیز می‌تواند بر نرخ‌ها تأثیر بگذارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه