اشاره کودلاو و تقویت دلار

2020/09/24 | 1399/07/03
دلار , کاخ سفید , سهام

نکات کلیدی

  • لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ اظهار داشت: « من تصور نمی‌کنم که بهبود V شکل به بسته اقتصادی خاصی وابسته باشد ولی احساس می‌کنم که یک بسته هدفمند می‌تواند کمک زیادی به بهبود اقتصادی بکند.»
  • به نظر می‌رسد که پیشنهاد کودلو، انحراف از بیانات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری باشد.
  • در روز سه شنبه منوچین و پاول اظهار داشتند که ممکن است تا زمانی که آمریکایی‌ها بتوانند به کسب و کار معمول و روزمره خود بازگردند به یک بسته محرک دیگر نیاز باشد.

لری کودلو، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ عصر سه شنبه اظهار داشت که بهبود اقتصادی گسترده پس از کووید-19 لزوماً به بسته محرک اقتصادی احتیاجی ندارد. وی اظهار داشت: « من تصور نمی‌کنم که بهبود V  شکل به بسته خاصی احتیاج داشته باشد ولی با این حال وجود یک بسته هدفمند می‌تواند کمک بزرگی تلقی شود. اقتصاد در حال رشد و پیشرفت است ولی در برخی نقاط کلیدی می‌تواند از کمک‌های اقتصادی بهره‌مند شد. »

کودلو که مدیر شورای ملی اقتصادی است افزود که کاخ سفید چندین هفته است که حمایت از مدارس را بیشتر کرده است و قانون تمدید پرداخت چک‌های حمایتی (قانونی که در اوایل سال جاری میلادی وضع شد) امکان اعطای وام به کسب و کارهای کوچک را فراهم می‌کند تا کارفرمایان بتواند از این منابع مالی برای نگه داشتن کارکنان خود در شغل کنونی استفاده کنند.

وی همچنین اذعان داشت که اقتصاد کلی آمریکا در میانه مسیر بازگشت به دوران قبل از کرونا است و هنوز هم صنایعی وجود دارد که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش می‌کنند که شیوع آن را کنترل کنند.

کودلو افزود: «ما می‌خواستیم این برنامه حمایتی را به مشاغل کوچک بیشتری گسترش دهیم. منظور من این است که پول ما که بیش از 100 میلیارد دلار بود، می‌توانست دوباره وارد این طرح شود. تصور من این است که این برنامه خیلی موثر بوده و حداقل 50 میلیون شغل را حفظ کرده است.  متأسفانه ما نتوانستیم با طرف دیگر به توافق برسیم و این مذاکرات به قبل از مسائل قضایی برمی‌گردد. کاش می‌شد این مسئله را حل کرد. »

پیشنهاد کودلو این است که آمریکا بدون کمک‌های بیشتر هم مسیر بهبود اقتصادی را خیلی سریع‌ طی می‌کند و این پیشنهاد او با جملاتی که جروم پاول و استیو منوچین بیان کرده بودند، متفاوت است.

این دو نفر معتقدند که شاید تا زمانی که آمریکایی به کسب و کار روزمره خود بازگردند، به محرک دیگری نیاز باشد. برای این بخش، پاول گفت که اکثر تحلیلگران که چشم انتظار بهبود اقتصادی آمریکا هستند، تصور می‌کنند که کنگره می‌تواند برای کمک‌های بیشتر به توافق دیگری دست پیدا کند.

رئیس بانک مرکزی آمریکا بر این باور است که  رشد اقتصادی در میانه راه است و اگر قانون‌گذاران نتوانند در مورد یک بسته کمکی دیگر به توافق برسند، اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. اکثر تحلیلگران تصور می‌کنند که حتماً اقدامات مالی صورت می‌گیرد و این تفکر اساس پیش‌بینی‌های فعلی است. آن‌چه اخیراً اتفاق افتاد ثابت کرد که اقتصاد هم در برابر شیوع گسترده‌تر بیماری در تابستان در برخی از ایالت‌های جنوب غربی و نیز در برابر انقضای مزایای قانون مراقبت‌های آمریکا در برابر کرونا مقاوم شده است.

وی افزود: «ریسک کنونی این است که به مرور زمان، افراد پس‌انداز می‌کنند؛ زیرا مدتی طول می‌کشد تا این 11 میلیون نفر مشغول به کار شوند و به همین خاطر هزینه‌های آن‌ها کاهش می‌یابد. البته به مرور زمان توانایی مردم برای ماندن در خانه هم کمتر می‌شود و همین جا است که سر و کله آن اثرات منفی روی اقتصاد دوباره پیدا می‌شود. »

منوچین اظهار داشت که کاخ سفید آماده یک توافق دوجانبه است و بر این باور است که هنوز به یک بسته هدفمند نیاز است.

اظهار این سه مقام برجسته در حالی مطرح می‌شود که وال استریت دیگر امیدی به یک بسته دیگر ندارد. بازار سهام آمریکا به خاطر قفل شدن مذاکرات دولت و کنگره، در سه هفته اخیر روند نزولی داشته است. به نظر می‌رسد که پس از مرگ روث بیدر گینزبرگ و تلاش جمهوری‌خواهان برای تصاحب جایگاه او، اختلافات بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و دولت و مجلس بیشتر شده است.

 

نکته:

هر گونه اشاره ای به عدم نیاز بیشتر اقتصاد آمریکا به بسته های محرک مالی و پولی به معنی کاهش عرضه دلار و در نتیجه تقویت آن می باشد. توجه کنید که پیشتر در «گزارشهای هفتگی» اشاره کرده بودیم که کشیدن ترمز سیاست های تسهیلی به معنی ریزش شاخص های سهام می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه