اصطلاح «Fed put» به چه معنا است؟

2021/04/26 | 1400/02/06
بازارهای مالی , بازار سهام , Greenspan put , Fed put

روشی برای حمایت از بازار سهام

بازارهای مالی هم زبان تخصصی خودشان را دارند. یکی از عبارت‌های تخصصی بازارهای مالی که بیشتر با بازار سهام در ارتباط است، «Fed put» است. گاهاً در مطالعه متون مربوط به بازارهای مالی با عبارت‌های مثل این آشنا می‌شوید که عدم آشنایی با آن‌ها ممکن است مطالعه متن را کمی دشوار کند.

منظور از «Fed put»، یک عقیده و باور است که بازار در مورد سهام دارد. سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که اگر بازار سهام به میزان قابل توجهی افت کند (حدود 15 درصد)، فدرال رزرو با قدرت وارد میدان می‌‌شود و سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کند که جلوی افت بازارهای سهام را بگیرد.

پایه و اساس این عقیده و باور چیست؟

بسیاری از تحلیلگران ریشه این باور را در سال‌های دهه 1990 می‌بینند. در آن زمان آلن گرینسپن، ریاست فدرال رزرو را بر عهده داشت و هر بار که بازار سهام با یک بحران سهمگین روبرو می‌شد، او خیلی سریع نرخ بهره را کاهش می‌داد و از این راه بازار سهام را حفظ می‌کرد. در آن زمان به «Fed put»، «Greenspan put» می‌گفتند. همین سیاست باعث می‌شود قیمت سهام بیش از حد کاهش پیدا نکند.

اکنون این اصطلاح به چه معنا است؟

اصطلاح «Fed put» در بازارهای مالی امروز به معنای این است که هرگونه افت شدید در بازارهای سهام باید خریدارانی داشته باشد. آگاه باشید که افزایش شدید در بازارهای سهام در یک سال گذشته غیرعادی بوده و اکنون این نگرانی وجود دارد که قرار است آن روند صعودی غیرمعمولی، اصلاح شود. البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دوباره پس از اصلاح، شاهد یک رشد 3 تا درصدی در سهام خواهیم بود. معامله‌گران حرفه‌ای باید آماده و هوشیار باشند و نواحی تکنیکال مناسب را برای ورود به بازار پیدا کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه