افت جفت ارز USD/JPY به دلیل پیش‌بینی سرمایه‌گذاران ژاپنی در مورد عملکرد منحنی بازده فدرال رزرو

2020/06/10 | 1399/03/21
دلار , ین , فدرال رزرو , منحنی نرخ بازده , FOMC

ین ژاپن، تا به حال در هفته جاری به عنوان برنده بزرگ بازارهای فارکس گروه 10 شناخته می‌شود. جفت ارز USD/JPY از سطح 109.50 به سطح کنونی یعنی کمتر از 108.00 افت کرده است. این اعداد و ارقام باعث شده است که جریان هفته گذشته کاملاً معکوس شود. در هفته گذشته این جفت ارز از 107.50 به کمتر از 110.00 رسید. چه چیزی باعث شد که روند ارز ین ژاپن در برابر دلار آمریکا معکوس شود؟

این ماجرا ربطی به دلار آمریکا ندارد؛ چون دلار در هفته گذشته تغییر خاصی نکرد و هفته جاری هم با تغییرات خاصی همراه نبود. شاخص دلار در سطح 97 باقی مانده است. به نظر می‌رسد معکوس شدن روند جفت ارز ین ژاپن و دلار آمریکا به خاطر سرمایه گذارانی است که در بازار تلاش می‌کنند روی آینده اختلاف بازده آمریکا و ژاپن شرط‌بندی کنند.

توجه داشته باشید که اختلاف بازده یکی از محرک‌های اصلی صعود یا نزول جفت ارز دلار آمریکا و ین ژاپن است. در هفته گذشته دولت آمریکا اقدام به فروش اوراق قرضه کرد و به همین خاطر نرخ بازده بالاتر رفت؛ به این معنا که اوراق قرضه آمریکا در مقایسه با بازده اوراق قرضه دولت ژاپن، خیلی جذاب‌‎تر شد و همین موضوع باعث افزایش جریان منابع مالی از ژاپن به آمریکا می‎شود و همین موضوع جفت ارز دلار آمریکا و ین ژاپن را تقویت می‌کند.

این هفته جفت ارز مورد بحث افت کرد. یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارز خارجی در بخش اوراق بهادار دایوا اظهار داشت: «از روز دوشنبه تلاش ژاپنی‌ها در زمینه جفت ارز دلار آمریکا و ین ژاپن بیشتر شده است. این افراد می‌کوشند کنترل منحنی بازده را از فدرال رزرو در دست بگیرند.»

این هفته معامله گران اعلام کردند که سرمایه‌گذاران ژاپنی می‌کوشند که دلارهای خود را بفروشند و ین دریافت کنند. دلیل این کار آن‌ها احتمال افت بازده آمریکا بود.

یکی از سیاست‌هایی که کمیته بازار آزاد فدرال در هفته گذشته اتخاذ کرد، چیزی به نام کنترل منحنی بازده است. کنترل منحنی بازده زمانی اتفاق می‌افتد که فدرال رزرو در بازار ثانویه برای اوراق قرضه دولت آمریکا یک قیمت ثابت تعیین کند. معمولاً این کار برای اوراق قرضه 3 ساله انجام می‌شود. با این کار دیگر قیمت‌ها به کمتر از آن قیمت هدف نخواهد رسید؛ زیرا خود فدرال رزرو به میزان لازم از این اوراق قرضه خریداری می‌کند تا بتواند قیمت‌ها را بالا نگه دارد. دولت با این کار با خیال راحت می‌تواند با نرخ سود مطلوب خودش وام بگیرد. توجه داشته باشید که وقتی قیمت اوراق قرضه بالا باشد، نرخ بازده پایین می‎آید.

سرمایه‌گذاران ژاپنی با مشاهده افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا در هفته گذشته، شرط‌های خود را در مورد پذیرش این برنامه از جانب فدرال رزرو  بالاتر برده‌اند. اگر کنترل منحنی بازده از سوی فدرال رزرو صورت گیرد، اختلاف بازده آمریکا/ژاپن از بین می‌رود و سرمایه از اوراق قرضه آمریکا به سمت اوراق قرضه ژاپن سرازیر می‌‎شود و این موضوع باعث تضعیف جفت ارز USD/JPY خواهد شد.

مطالب مشابه

مشاهده همه