افزایش ارزش دلار استرالیا با افزایش احتمال ریاست جمهوری بایدن

2020/11/07 | 1399/08/17
دلار استرالیا , بایدن

در حال حاضر بایدن در یک قدمی کاخ سفید قرار دارد و احتمالاْ همین روزها خبر پیروزی قطعی او را می‌شنویم. او به اندازه کافی از ترامپ پیش افتاده است و بعید است که ترامپ بتواند بازی را به تساوی بکشاند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که ترامپ به این راحتی از کاخ سفید خداحافظی نمی‌کند و مسلماً شکایت‌ها و دعواهای حقیقی زیادی در پیش است. ترامپ مدام بایدن را به تقلب متهم می‌کند و احتمالاً بازشماری آرا صورت خواهد گرفت.

این روند نشان می‌دهد که سهام و اوراق قرضه حرکت صعودی خواهد داشت. از طرفی سنا در حال حاضر در دست جمهوری خواهان است و حداقل تا دو سال آینده بایدن نمی‌تواند برنامه‌های مالی خود را به صورت گسترده اجرا کند.

بازارهای ارزی تا حدودی برانگیخته شده است که دلیل اصلی آن انتظار پویایی بیشتر از سیاست خارجی آمریکا است. وقتی مشخص شد که بایدن می‌خواهد با شرکای تجاری آمریکا مانند چین و اتحادیه اروپا لحن ملایم‌تر و سیاست‌‎ورزی عاقلانه‌تری داشته باشد، دلار آمریکا هم وارد سراشیبی شد.

این سیاست آمریکا می‌تواند تجارت جهانی را بهتر و به رشد اقتصادی جهان کمک کند و چنین کاری معمولاً برای دارایی‌های امن از جمله دلار خوب نیست. از این اوضاع دلار استرالیا بیشترین بهره را برده و رشد خوبی را تجربه کرده است. اگر سیاست آمریکا برای چین خوب باشد، قطعاً برای دلار استرالیا هم خوب خواهد بود.

در حال حاضر استرالیا تمرکز خود را بر بهبود روابط با چین گذاشته است. در چند ماه گذشته چین بر یک سری اقلام کشاورزی تعرفه بسته و با این کار به استرالیا آسیب زده است. نکته مورد توجه از نظر برخی از کارشناسان این است که روابط این دو کشور در کوتاه‌مدت بهبود نمی‌یابد و به همین خاطر استرالیا باید به فکر گزینه‌های جایگزین باشد.

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این دو کشور به هم احتیاج دارند. چین می‌خواهد به قدرت اول اقتصادی در جهان تبدیل شود و به همین خاطر به زغال سنگ، آهن و سایر مواد معدنی احتیاج دارد و استرالیا می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به چین بکند. در حال حاضر یک سوم صادرات استرالیا به چین تعلق دارد. اگر چین بخواهد واردات از استرالیا را ممنوع کند، بیشترین آسیب را به خودش زده است. با توجه به این مسائل می‌توان نتیجه گرفت که استرالیا و چین در آینده شرکای اقتصادی مهمی برای یکدیگر خواهند بود.

اقتصاد چین و استرالیا تا حدود زیادی به هم وابسته است. قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، استرالیا چندین دهه رکود اقتصادی را به هیچ عنوان تجربه نکرد. حتی در دوران بحران اقتصادی جهان استرالیا تحت تأثیر قرار نگرفت. به همین خاطر است که دلار استرالیا به سلامت و رشد اقتصادی چین وابسته است. بهبود اقتصاد چین پس از کووید-19 باعث شده که اقتصاد استرالیا خیلی سریع رو به بهبود برود. با افزایش احتمال ریاست جمهوری بایدن، انتظار می‌رود که روابط چین و آمریکا بهبود یابد و بهبود رابطه این دو کشور باعث رشد اقتصادی چین در چهار سال آینده می‌شود. رشد چین به معنای رشد استرالیا و رشد اقتصادی استرالیا باعث تقویت دلار استرالیا می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه