افزایش دلار باعث می‌شود که بعضی از ارزها به سطوح یک ماه قبل خود برگردند

2020/09/24 | 1399/07/03
دلار , کرونا , فدرال رزرو

دلار آمریکا در روز سه شنبه برخلاف سایر ارزهای مهم، با قیمت بالاتری معامله شد و این ماجرا به دنبال اظهارات نسبتاً خنثی جروم پاول رئیس فدرال رزرو رخ داد. پاول چشم انداز را خیلی نامشخص و نامطمئن توصیف کرد و گفت: « مسیر پیش رو به کنترل و مدیریت ویروس و اقداماتی که دولت در تمامی سطوح انجام می‌دهد، بستگی دارد.» هیچ یک از این اظهارات عجیب و غریب نبود. پاول در این هفته  چند بار در مورد ویروس کرونا و اقتصاد صحبت کرد و نظرات همتایان او با مجموعه سیاست‌های پولی توانست بازار را تحریک کند. در واقع وقتی ایوانز، رئیس فدرال رزرو گفت که اقتصاد به 90 درصد دوران پیش از کرونا برگشته است و فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را قبل از رسیدن به تورم میانگین 2 درصد افزایش دهد. بارکین، رئیس فدرال رزرو با حرف پاول موافق است که مسیر اقتصاد به شدت به مسیر ویروس وابسته است ولی او همچنین اذعان داشت که هزینه‌ها سریع‌تر از اشتغال به مسیر خود بازمی‌گردند. این اظهارات خوش‌بینانه نقش مهمی در ایجاد تقاضا برای دلار آمریکا ایفا کرد.

فعالیت تولیدی در منطقه ریچموند هم بهتر از حد انتظار بود در حالی که  فروش فعلی مسکن درست طبق انتظارات 2.4 درصد رشد کرد. با توجه به اینکه قرار نیست هیچ گزارش اقتصادی در روز چهار نشبه منتشر شود، تمرکز در این هفته بر سخنان مسئولان فدرال رزرو و عناوین مربوط به واشنگتن خواهد بود.

افزایش نرخ دلار باعث شد که پوند، دلار استرالیا و کانادا به همان جایگاه پایین یک ماه قبل بازگردد. دلار استرالیا بر مبنای درصد، بیشترین افت را داشت ولی افت یورو چشمگیرتر و مهم‌تر جلوه کرد. با شدت گرفتن موج دوم ویروس کرونا در اروپا و تغییر موضع لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در قبال افزایش ارزش یورو، افت این ارز اجتناب ناپذیر بود.

اخیراً برخی از تحلیلگران گفتند که این جفت ارز می‌تواند تا 1.15 کاهش یابد و سرعت این اتفاق به گزارش شاخص مدیران خرید منطقه یورو بستگی دارد. اگر فعالیت بخش تولید و خدمات در ماه سپتامبر کمتر شود، ممکن است مشکلات زیادی برای یورو ایجاد شود.

بعد از اینکه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان اعلام کرد که محدودیت‌های جدید می‌تواند تا 6 ماه ادامه داشته باشد، پوند کاهش چشمگیری را تجربه کرد. این محدودیت‌ها کارکنان اداری که امکان فعالیت آن‌ها در خانه وجود دارد  را شامل می‌شود و همچنین تجمع‌های بیش از 6 نفر که ماسک نداشته باشند، جریمه خواهند شد. بسیاری از کسب و کارهای کوچک به خاطر ویروس کرونا دچار مشکل شده‌اند و طولانی شدن محدودیت‌ها تا شش ماه آینده می‌تواند به تعطیلی و از بین رفتن کسب و کارهای بیشتری منتهی شود. پوند به خاطر مشکلات ویروس کرونا و افزایش احتمال برگزیت بدون توافق، ممکن است بیش از این ضرر کند. آمار شاخص مدیران خرید انگلستان مانند منطقه یورو قرار است هفته آینده منتشر شود و وجود افت در این آمار و ارقام می‌تواند آسیب بیشتری به این ارز بزند.

هر سه ارز کالایی با رهبری دلار استرالیا روند نزولی دارند. استرالیا، کانادا و نیوزیلند هیچ گزارش اقتصادی منتشر نکرده اند ولی افزایش تنش‌ها بین چین و استرالیا باعث کاهش جذابیت دلار استرالیا شده است. نیوزیلند یکی از بهترین کشورها در مدیریت کووید-19 بوده است ولی اطلاعات اقتصادی این کشور در ماه‌های آگوست و سپتامبر وضعیت خوبی ندارد.  هزینه‌های مصرف کننده بیشتر و اعتماد مصرف کننده با کاهش فعالیت‌های خدماتی و تولیدی کاهش یافته است.

مطالب مشابه

مشاهده همه