افزایش نرخ مالیات ثروتمندان چه واکنش‌هایی را در پی داشته‌است؟

2021/05/15 | 1400/02/25
جو بایدن , بایدن , طرح بایدن

طرح بایدن قرار است با افزایش نرخ مالیات بر عایدی‌ سرمایه و افزایش نرخ مالیات بر درآمد فراتر از محدوده محقق شود. البته این اقدام در حال حاضر بهبود وضعیت سلامت و بهداشت خانواده‌ها را شامل نمی‌شود.

 

بایدن قصد دارد وضعیت مالیات ثروتمندان را تغییر دهد. وی تصمیم دارد مالیات بر عایدی‌ سرمایه را برای کسانی که سالانه بیش از 1 میلیون دلار درآمد دارند، تقریباً دو برابر کند. این مالیات برای پرداخت هزینه‌های طرح 4 تریلیون دلاری بایدن برای بازآرایی اقتصاد آمریکا هزینه می‌شود. وی همچنین می‌خواهد مالیات بر درآمد فراتر از محدوده را از 37% به 39.6% افزایش دهد. خانواده‌هایی که سالانه زیر 400 هزار دلار درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

بایدن در طرح خانواده‌های آمریکایی قصد دارد با فقر مبارزه کند، هزینه مهد کودک‌ها را برای خانواده‌ها کاهش دهد و کالج‌های عمومی را برای همه رایگان کند. در این طرح موضوع مرخصی استحقاقی کارکنان هم مطرح شده است. پوشش سلامت و بهداشت در این طرح فعلاً جایی ندارد و قرار است مقامات در یک طرح جداگانه به این مسئله بپردازند.

بازارها واکنش خوبی به این برنامه بایدن نشان ندادند. افزایش مالیات ثروتمندان موجب شد شاخص S&P 500 حدود 0.92 درصد افت کند. این طرح احتمالاً درگیری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. البته مشاوران بایدن در تلاش برای رسیدن به توافق با اعضای جمهوری‌خواه کنگره هستند و می‌خواهند با تغییرات جزئی در این طرح رضایت آن‌ها را جلب کنند.

برنامه اقتصادی بایدن دو بخش اساسی دارد. بخش اول مخصوص زیرساخت‌های فیزیکی (پل‌ها، فرودگاه‌ها، مراقبت از سالمندان و افراد معلول) است و بخش دوم بر زیرساخت‌های انسانی (کمک به آمریکایی‌ها برای کسب مهارت و انعطاف‌پذیری برای کمک بیشتر در محل کار) تمرکز دارد.

البته دموکرات‌ها با هم اختلافاتی دارند. به عنوان مثال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان بر این باور است که کاهش هزینه‌های بهداشت و سلامتی و افت قیمت داروهای تجویزشده در اولویت است. جمهوری خواهان هم صراحتاً اعلام کرده‌اند که با برنامه‌های مالیاتی بایدن مبارزه خواهند کرد. البته همه احزاب با طرح توسعه زیرساخت‌های فیزیکی موافق هستند.

طرح‌های بایدن برای مهد کودک‌ها می‌تواند هزینه خانواده‌ها را به شدت کاهش دهد و به همین خاطر دموکرات‌ها در کنگره خواهان دائمی کردن این طرح هستند. با این طرح کودکان فقیر هم به راحتی می‌توانند آموزش ببینند. بسیاری از فعالان، این طرح را یکی از بهترین طرح‌های تاریخ آمریکا قلمداد می‌کنند و آن را راه نجاتی برای کودکان فقیر می‌دانند.

البته این طرح از نظر پوشش سلامتی مشکل دارد و به همین خاطر نمایندگان آن را زیر سوال برده‌اند و از دولت می‌خواهند مسائل دندان‌پزشکی، شنوایی و بینایی را بهبود بخشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه