افزایش چرخه‌ای قیمت طلا هنوز به پایان نرسیده است.

2020/12/09 | 1399/09/19
طلا , کووید-19

طلا در چند سال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در روزهایی که کرونا در جهان بیداد می‌کند، باز هم در اوج خودش قرار دارد و با قیمت‌های شگفت انگیز معامله می‌شود. افت بازده، باعث افزایش ارزش طلا در سال جاری شد و بازده 10 ساله خزانه‌داری آمریکا حدود 50 واحد افت کرد. این در حالی است که بازده‌های واقعی از اواخر مارس، منفی شده و این موضوع جذابیت طلا را به شدت افزایش داده است.

در حالی که افزایش انتظارات تورمی ناشی از تصویب بسته‌های مشوق اقتصادی، باید یک عامل حمایتی برای طلا باشد، انتشار اخبار واکسن کووید-19 باعث افت شدید در قیمت‌ طلا شد. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که ارزش دلار هم افت کرده و بازده واقعی 5 ساله و 10 ساله ضعیف شده است. واضح است  که اصلاح اخیر طلا، نتیجه چرخش دارایی‌ها بوده است  و اخبار واکسن، تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک را بالا برده است.

اگر در کوتاه‌مدت بازده 10 ساله خزانه‌داری آمریکا به 75 واحد پولبک بزند و همزمان یک بسته مشوق اقتصادی تصویب شود، احتمالاً این اتفاق می‌تواند به افزایش قیمت طلا منتهی شود. بسیاری از نگاه‌های کوتاه‌مدت در مورد طلا به زمان و ابعاد بسته مشوق اقتصادی آمریکا بستگی دارد. میزان پیشرفت واکسن در ماه‌های آتی هم روی قیمت طلا تأثیر دارد. در هفته‌های اخیر افزایش موارد ابتلا به کرونا باعث موج جدیدی از قرنطینه و محدودیت شد. انتظار می‌رود که در میان‌مدت بازده خزانه‌داری آمریکا افزایش یابد. از طرفی انتظار می‌رود که انتظارات تورمی  از بازده‌های واقعی پیشی بگیرد و در نتیجه بازده‌های واقعی ضعیف‌تر شود. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد احتمالاً شاهد افزایش ارزش طلا خواهیم بود.

در سال 2020، تقاضای مالی باعث شد که تقاضای طلا بیشتر و در نتیجه قیمت‌ها صعودی شود. خرید از صندوق‌های قابل معامله یکی از اصلی‌ترین نیروهای محرک برای افزایش قیمت طلا بود. مجموع دارایی‌های این صندوق‌ها تا اکتبر 2020، به 3899 تن طلا رسید. این در حالی بود که این صندوق‌ها در اکتبر 2019، 2877 تن طلا داشتند. البته محدودیت و قرنطینه تأثیر بدی روی تقاضا برای طلای فیزیکی و واقعی داشت. محدودیت پروازهای بین‌المللی و اقدامات احتیاطی برای واردات کالاهای خارجی، واردات طلا در چین و هند را به شدت کاهش داد.

همچنین تقاضای فیزیکی مصرف‌کننده در این مناطق خلاف چرخه های رایج است؛ زیرا وقتی قیمت طلا بالاتر برود، احتمالا تقاضای مصرف کننده کمتر می‌شود.  اطلاعات شورای طلای جهانی نشان می‌دهد که تقاضا برای طلا نسبت به سال گذشته 10 درصد کمتر شده است. البته نشانه‌های وجود دارد که نشان می‌دهد طلا در حال بهبود است ولی هنوز این تقاضا کمتر از سطوح قبل از کرونا است. احتمالاً این تقاضای سرکوب‌شده باعث افزایش تقاضای فیزیکی در سال 2021 می‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان به بازار برمی‌گردند و جشنواره‌ها و ازدواج‌ها خرید طلا را بیشتر می‌کند. درست است که افزایش قیمت طلا باعث عدم تمایل برخی از مصرف کنندگان به خرید می‌شود ولی اگر بسته مشوق اقتصادی تصویب شود، نقدینگی کافی برای خرید طلا در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه