انتظار نوسانات بیشتر از بازار تبادلات ارزی

2021/01/31 | 1399/11/12
بازار تبادلات ارزی , معامله گری , دلار , یورو , پوند

این هفته می‌تواند زنگ خطر را برای همه سرمایه‌گذاران به صدا دربیاورد. اختلالات بازار ناشی از اقدامات معامله‌گران خرده‌پا که می‌تواند صندوق‌های پوششی بزرگ را تضعیف کند، بی‌سابقه است ولی احتمال اصلاحات هم برای قیمت سهام وجود دارد. در سال گذشته، بازار سهام به صورت ماهانه گام‌های جدیدی برداشت و به نقاط عوط جدیدی رسید و با ادامه این روند، ریسک اصلاح هم بالا رفت.

البته واکسن باعث شد سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی به این اطمینان برسند که یک بهبود اقتصادی، تا حدودی در راه است ولی وقتی رشد بازار مثل رشدی که سال گذشته در بازار سهام دیدیم، باشد، سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به حضور در بازار نخواهند داشت. در حال حاضر تحلیلگران بر این باور هستند که حرکت بازار یک طرفه نخواهد بود و احتمالاً شاهد نوسانات مختلفی در بازار خواهیم بود.

بازار سهام در روزهای اخیر شاهد یک پولبک  بوده است. این در حالی است که ارزها نسبتاً بالا نگه داشته شده و افت‌ ارزها به  EURUSD و GBPUSD محدود شده است. در حال حاضر USDJPY به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسیده است. معمولاً ین ژاپن در هنگام اصلاحات در بازار رشد می‌کند.

وضعیت داده‌های بازار هنوز چندان بد نیست و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تأیید کرده است که اکنون برای تمرکز کردن روی افت داده‌ها خیلی زود است. آمار درآمد فردی، هزینه‌های شخصی و شاخص مدیران خرید شیکاگو با رشد خود همه را متعجب کرد.

شاخص دانشگاه میشیگان افت کرد ولی افت آن نسبتاً کم بود. هفته آینده قرار است گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی و شاخص ISM بخش تولید  و خدمات آمریکا منتشر شود. این گزارش‌ها می‌تواند تکانه‌هایی در بازار ایجاد کند. ولی همان‌طور که در هفته‌های اخیر دیدیم ممکن است خیلی زود از آن‌ها چشم‌پوشی شود. ارزها باید بر اساس جریان ریسک معامله شوند که این جریان در حال حاضر به نفع دلار است.

تولید ناخالص داخلی کانادا خیلی بهتر از حد انتظار بود و باعث افت جفت ارز USDCAD شد. اقتصاد کانادا در ماه نوامبر 0.7 درصد رشد داشت و قیمت‌ها هم 1.5 درصد بیشتر شد. کانادا آمار جدید و ارقام اشتغال و شاخص مدیران خرید خود را منتشر کرد. این گزارش‌ها می‌تواند روند حرکت دلار کانادا در کوتاه‌مدت را تعیین کند. 

وضعیت برای دلار استرالیا و نیوزلند هم جالب بود؛ زیرا اغلب اوقات این دو ارز واگرایی نداشتند ولی این اتفاق در روز جمعه افتاد. دلار استرالیا افت کرد در حالی که دلار نیوزلند رشد داشت. یک هفته شلوغ از نظر گزارش‌‎های اقتصادی استرالیا در پیش داریم.

یورو هم به خاطر اطلاعات اقتصادی خوب منطقه یورو رشد کرد. آلمان و اسپانیا در فصل چهارم سال 2020 دچار افت نشدند ولی اقتصاد فرانسه بیش از حد انتظار افت داشت. البته آلمان هم افت چشمگیر در بیکاری داشت. در حال حاضر داریم می‌بینیم که منطقه یورو دارد خیلی بهتر از حد انتظار عمل می‌کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه