اگر وقایع گذشته تکرار شود، قیمت بیت‌کوین می‌تواند تا 300 هزار دلار هم رشد کند.

2021/04/06 | 1400/01/17
بیت‌کوین , رمز ارز , ارز دیجیتال

اصلاح کنونی بیت‌کوین احتمالاً به زودی پایان می‌یابد و مسیر این ارز دیجیتال برای رسیدن به قیمت 300 هزار دلار هموار می‌شود.

زمانی که قیمت بیت‌کوین به 42 هزار دلار رسید، ناگهان 10 هزار دلار افت کرد. برخی از تحلیلگران اظهار داشتند که ممکن است هر لحظه بیت‌کوین دوباره چنان افتی را تجربه کند ولی تحلیلگران زیادی هم بر این باور هستند که این ارز دیجیتال روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. از طرفی برخی از متخصصان بر این باور هستند که اصلاح بیت‌کوین، مخرب‌ترین مرحله را پشت سر گذاشته و احتمالاً به زودی پایان می‌پذیرد. اگر این نظر و تحلیل درست باشد، مسئله افت بیت‌کوین به کلی منتفی است. برای درک روند اصلاحی بیت‌کوین در دوران صعودی از نسبت سود خروجی خرج‌شده (SOPR) استفاده می‌شود که حاصل تقسیم ارزش واقعی (به دلار) به ارزش خروجی خرج‌شده است. طبق نمودار زیر این معیار به شکلی است که پس از یک افت سریع به نزدیکی سطح خنثی رسیده و همین موضوع گواه بر این است که دوران اصلاح تقریباً روزهای پایانی را سپری می‌کند.

سوالی که برخی از افراد مطرح می‌کنند این است که آیا روند صعودی بیت‌کوین به حدی ادامه پیدا می‌کند که ارزش بیت‌کوین 900 درصد رشد کند؟ اگر اصلاح بیت‌کوین تمام شده باشد، باید در انتظار یک حرکت صعودی چشمگیر برای بیت‌کوین باشیم. این موضوع را با معیار سود و زیان تحقق نیافته (NUPL) می‌شود درک کرد. وقتی خروجی معامله خرج‌نشده (UTXO) را بر اساس قیمت کنونی یک دارایی مقایسه کنیم، می‌توانیم NUPL را تعیین کنیم. البته این موضوع به شرطی صورت می‌گیرد که ارزهای دیجیتال در حالت سود یا زیان غیرواقعی باشد. به بیان دیگر اگر تفاضل سود و زیان غیرواقعی را محاسبه کنیم می‌توانیم بفهمیم که کل سیستم در حال سود یا زیان است. در نمودار زیر می‌توانیم NUPL را مشاهده کنیم. در نمودار زیر خیلی روشن است که بیت‌کوین سود قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. در این نمودار عدد منفی 2 برای بیشترین زیان و عدد مثبت 1 برای منطقه آرمانی است. این بررسی نشان می‌دهد که بیت‌کوین منطقه مثبت 0.75 را هم تجربه می‌کند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیت‌کوین در صورت تکرار شدن وقایع قبلی می‌تواند به 300 هزار دلار هم برسد. در دوران صعودی در سال 2017، این ارز پیش از رسیدن به نقطه اوج 900 درصد رشد را تجربه کرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه