اگر FOMC در روز چهارشنبه طرح کنترل منحنی بازده را تصویب کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

2020/06/10 | 1399/03/21
فدرال رزرو , طلا , FOMC , نرخ بازده

کنترل منحنی بازده به چه معنا است؟

کنترل منحنی بازده زمانی اتفاق می‌افتد  که فدرال رزرو، اوراق قرضه‌ای را که دارای سررسید معین هستند، خریداری می‎‌کند تا از این راه بازده را در یک سطح از پیش تعیین‌شده نگه دارد.

چرا فدرال رزرو دست به چنین کاری می‌زند؟

این کنترل به این دلیل انجام می‌شود که هزینه‌های استقراض پایین بماند و مشتریان و کسب و کارها تحت فشار شدید قرار نگیرند. اطلاعات مربوط به اشتغال بخش غیرکشاورزی که در روز جمعه منتشر شد نشان داد که این فرصت برای وضعیت معامله، تجارت و کسب و کار وجود دارد که خیلی سریع به وضعیت عادی و نرمال بازگردد. شکست صعودی سقف اخیر در نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری باعث شده است که ریسک و خطر بیش از پیش احساس شود. اگر نرخ‌ها مخصوصاً با سطوح بالای استقراض باز هم بالاتر برود، فدرال رزرو آشفته و نگران خواهد شد. با کنترل منحنی بازده می‌توان جلوی افزایش نرخ‌های بازده و در نتیجه هزینه تامین مالی دولت و بنگاه های اقتصادی را گرفت.

چه بانک های مرکزی دیگری تاکنون از سیاست کنترل منحنی بازده استفاده کرده‌اند؟

بانک رزرو استرالیا اعلام کرد که در 19 مارس از سیاست کنترل منحنی بازده استفاده می‌کند. این بانک برای بازده اوراق قرضه سه ساله دولت استرالیا یک هدف 0.25 درصدی تعیین کرده است. این هدف با نرخ سیاست ترازیابی (بنچمارک) دولت که تا این سطح کاهش یافته، سازگاری و انطباق دارد. بانک ژاپن نیز سقف نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله را حدود صفر قرار داده است.

اگر سیاست کنترل منحنی بازده مورد استفاده قرار گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

این مسئله برای دلار منفی خواهدبود زیرا مزیت نسبی در نرخ بازده دلار آمریکا کنترل می‌شود. اگر فدرال رزرو پس از انتشار داده‌های اشتغال بخش غیرکشاورزی از جمعه گذشته نسبت به اقتصاد آمریکا نظر مثبت و خوشبینانه داشته باشد و سیاست کنترل منحنی بازده را کنار بگذارد، قیمت دلار آمریکا باید روند صعودی به خود بگیرد.

در این میان طلا بهره خوبی از سیاست کنترل منحنی بازده خواهد برد و به همین دلیل خریداران طلا و نقره منتظر اعمال شدن این سیاست هستند.

مطالب مشابه

مشاهده همه