بازارهای جهانی سهام با افزایش احتمال پیروزی بایدن، سبزپوش شدند

2020/11/07 | 1399/08/17
جو بایدن , شاخص ها , سهام

چکیده: سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که بایدن پس از ریاست جمهوری با سنا به مشکل خواهد خورد و نمی‌تواند بسته مشوق اقتصادی را آن‌گونه که تمایل دارد، تصویب کند و در نتیجه می‌توانیم منتظر یک آینده بهتر برای سهام فناوری و سلامت باشیم.

با نزدیک شدن جو بایدن به کاخ سفید، سهام آسیا و اقیانوسیه به بالاترین حد خود در 3 سال گذشته رسید. سرمایه‌گذاران آسیا و اقیانوسیه تمام هم و غم خود را روی انتخابات گذاشته‌اند و منتظر خبر پیروزی قطعی بایدن هستند. این پیروزی می‌تواند جهان را به یک آرامش شگفت‌انگیز سوق دهد. همه نفس‌ها در سینه حبس شده است.

MSCI مهم‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه (به جز ژاپن)  1.3 درصد رشد کرد تا به بالاترین حد خودش از فوریه 2018 تاکنون برسد. شاخص Nikkei ژاپن 1.1 درصد، شاخص کره جنوبی 1.5 درصد و ASX200 استرالیا بیش از 1 درصد رشد کرد.

رقابت هنوز به پایان نرسیده و هنوز پیروزی بایدن قطعیت ندارد. بدون شک ترامپ به این راحتی‌ها کنار نمی‌رود. البته بازارهای مالی دارد به گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود که بایدن رئیس جمهور شود و سنا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد.

با اینکه احتمال پیروزی بایدن بالا است ولی بعید است که دموکرات‌ها اکثریت سنا را در دست بگیرند و به همین خاطر احتمال می‌رود که سنای جمهوری‌خواه برای بایدن نقش یک دست‌انداز را ایفا کند و جلوی اقدامات او را بگیرد. پیروزی بایدن بدون حمایت اکثریت سنا می‌تواند به معنای افزایش مالیات‌های شرکتی و شخصی است.

واکنش بازار در 24 ساعت گذشته این دیدگاه را نشان می‌دهد؛ زیرا بازده 10 ساله به شدت افت کرده و رشد سهام آمریکا واقعاً بیش از حد انتظار است. سهام فناوری و مراقبت‌های بهداشتی یک شبه صعودی شد و این در حالی است که تقاضا از سوی مصرف‌کننده چندان بالا نبود و این موجب شد که شاخص‌های S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 2.20 و 3.85 درصد رشد کند.

بازار اوراق قرضه احتمالاً در آینده با موضوع کاهش عرضه روبرو می‌شود؛ زیرا احتمالاً بدهی‌های دولت کمتر و ابعاد بسته مشوق اقتصادی کوچک‌تر می‌شود. بازده 10 ساله خزانه‌داری آمریکا در حالی به 0.74 درصد رسید که چند روز پیش 0.93 درصد را هم تجربه کرد. این حرکت از زمان شیوع کرونا (از ماه مارس تاکنون) بزرگ‌ترین حرکت به حساب می‌آید.

در صورتی که بایدن نتواند یک بسته بزرگ مشوق اقتصادی را به تصویب برساند، بانک‌های مرکزی جهان تحت فشار قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند نقدینگی بیشتری به بازارهای خود تزریق کنند.

فدرال رزرو احتمالاً مجبور می‌شود سیاست تسهیل کمی را در پیش بگیرد. همچنین این بانک با تمرکز بر کاهش نرخ بهره می‌تواند دلار را مهار کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه