بازده‌های بالاتر اوراق قرضه روی بازار سهام، اعتبارات و ... تأثیر گذاشته است

2021/02/28 | 1399/12/10
اوراق قرضه , اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا , فدرال رزرو , بازار‌های مالی

گاهی فروش اوراق قرضه خزانه‌داری به قدری زیاد می‌شود که همین فروش به رشد اوراق قرضه کمک می‌کند. در حال حاضر هم این اتفاق افتاده و شاهد افزایش بازده اوراق قرضه هستیم. افزایش بازده، سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که اوراق قرضه خود را بفروشند و در نتیجه بازده به صورت مرتب بیشتر می‌شود.

دو ماه است که این روند در بازار اوراق قرضه وجود دارد و به نظر می‌رسد که این روند دارد روی همه بازارهای مالی آمریکا تأثیر می‌گذارد. یک دسته از فروشندگان اوراق قرضه، سرمایه‌گذارانی هستند که 7 تریلیون دلار در بازار اوراق قرضه وام مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مشکل آن‌ها این است که وقتی بازده اوراق قرضه به صورت ناگهانی بالا می‌رود، بسیاری از آمریکایی‌ها تمایل خود برای بازپرداخت وام مسکن قدیمی خود را از دست می‌دهند.

کاهش جریان بازپرداخت به این معنا است که سرمایه‌گذاران اوراق قرضه وام مسکن باید مدت بیشتری منتظر بمانند تا پول حاصل از سرمایه‌گذاری خود را پس بگیرند. هر چه مدت زمان انتظار بیشتر شود، فشار مالی بیشتری احساس می‌کنند؛ چون با چشم خود می‌بینند که بازار در حال رشد است ولی آن‌ها نمی‌توانند از این رشد بهره‌مند شوند.

این افراد باید اوراق قرضه با سررسید‌های طولانی را کنار بگذارند یا از روش‌های پوشش ریسک (هجینگ) استفاده کنند تا از این طریق بتوانند جهش غیرمنتظره بازار در دوران سرمایه‌گذاری روی وام مسکن را جبران کنند. فروش بیش از حد اوراق قرضه در دوران افت بازار باعث رشد شدید و ناگهانی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری می‌شود.

همچنین حضور فعال فدرال رزرو در بازار اوراق قرضه وام مسکن (هر ماه 40 میلیارد دلار) باعث تثبیت و ادامه رشد این بازار شده است. در این شرایط تلاش سرمایه‌گذاران برای اصلاح سبد سهام  باعث می‌شود که بازار تحت تأثیر قرار بگیرد. همه سرمایه‌گذاران اوراق قرضه وام مسکن در معرض این مشکل قرار می‌گیرند و هر چه بازده بالاتر برود، فشار بیشتری احساس می‌کنند. در حال حاضر امکان پوشش ریسک یا هجینگ برای سرمایه‌گذاران به وجود آمد و دیگر مثل گذشته افزایش نرخ باعث ایجاد مشکل نمی‌شود.

بازده اوراق قرضه خزانه‌داری دارد با چشم انداز رشد و تورم قوی‌تر، افزایش پیدا می‌کند

بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری  0.23 درصد رشد کرد و در عرض یک سال به سطح 1.61 درصد رسید. برای رسیدن به هجینگ نامتقارن لازم است این نرخ بازده به 1.6 درصد  برسد. متخصصان بر این باور هستند که احتمال ایجاد یک فشار صعودی در بازده‌ها در میانه نمودار بازده اوراق قرضه خزانه‌داری وجود دارد.

افزایش نرخ پنج ساله یک نشانه هشدار است که فروش اوراق قرضه باعث افزایش نرخ بازده می‌شود و با این وضعیت سهام و اعتبارات بیش از پیش افت خواهد کرد. کمااینکه اخیراً نزدک افت 3.7 درصدی را تجربه کرد.

با این حال هنوز عده بسیار کمی از تحلیلگران انتظار دارند اتفاقی مشابه سال 2003 بیفتد. در آن زمان پوشش یا هجینگ نامتقارن باعث شد که  بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری در عرض دو ماه 1.5 درصد بیشتر شود. بازده پنج ساله از نرخ‌های بلندمدت هم بیشتر رشد کرده و با 0.26 درصد رشد به 0.86 درصد رسیده است.

اثرات هجینگ نامتقارن

در حال حاضر بخش عمده اوراق قرضه وام مسکن در اختیار فدرال رزرو و بانک‌های آمریکایی است ولی با این وجود سایر افراد و سازمان‌هایی که اوراق قرضه را در اختیار دارند ممکن است بخواهند اوراق قرضه را بفروشند و به وضعیت موجود دامن بزنند. در این وضعیت هوشیاری صاحبان اوراق قرضه از هر چیزی مهمتر است.

مطالب مشابه

مشاهده همه