بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی کره

2020/06/20 | 1399/03/31
جنگ کره , تنش , ریسک گریزی

تنش‌ها بین کره شمالی و جنوبی به شدت بالا گرفته است. کره شمالی چندی پیش دفتر ارتباط مشترک را منفجر کرد. این دفتر با هدف روابط بهتر با کره جنوبی در سال 2018 در یک شهر مرزی ساخته شد.

آژانس خبری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که دفتر ارتباط در کائسونگ بر اثر یک انفجار محیب ویران شد. سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی طی سخنان خود در روز چهارشنبه اشاره کرد که انتقاد اخیر کره شمالی از رئیس جمهور مون جائه-این بی‌معنی بود و دیگر رفتارهای غیرمنطقی از سوی کره شمالی پذیرفته نخواهد شد.

کره شمالی قصد دارد سربازان خود را به مناطق مرزی با کره جنوبی بفرستد و ادعا کرد که به خاطر ناتوانی کره جنوبی در جلوگیری از انتشار اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی، مجبور به اقدام نظامی شده است. این تبلیغات توسط گروه‌هایی صورت می‌گیرد که از کره شمالی به کره جنوبی فرار کرده‌اند.

سخنگوی ستاد کل ارتش خلق کره شمالی اظهار داشت نیروهای نظامی با هدف ازسرگیری تمام اقدامات و تمرین‌های منظم نظامی به این منطقه اعزام می‌شوند. این اقدامات با هدف لغو موثر اعلامیه پانموجوم  که در سپتامبر سال 2018 بین کیم جونگ اون و مون امضا شد، صورت می‌گیرد. رهبران دو کشور توافق کردند به تمامی اقدامات خصمانه در این منطقه پایان بدهند.

گزارش‌های اخیر پس از ویران شدن دفتر ارتباط دو کره نشان می‌دهد که در صورت اقدامات بیشتر از سوی کره شمالی، کره جنوبی تانک‌ها و سایر  تجهیزات رزمی خود به منطقه اعزام می‌کند.

 

این اتفاق چه تأثیری روی بازار می‌گذارد؟

این اقدامات تنش‌های ژئوپلیتیکی مخالف بازارها را تشدید می‌کند و برای احساسات حاکم بر بازارها بسیار زیان بار است. اگر تنش‌ها شدیدتر از این شود، انتظار می‌رود که سرمایه به سمت دارایی‌ها امن در بازار جهانی ارز مانند دلار آمریکا، ین ژاپن و فرانک سوئیس سرازیر شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه