بانک انگلیس با شروع محدودیت‌ها، خرید اوراق قرضه را افزایش می‌دهد

2020/11/07 | 1399/08/17
پوند , بانک انگلستان

بانک انگلیس اقدامی عجیب انجام داد و بازار را شگفت‌زده کرد. این بانک برنامه تسهیل کمی خود را بیش از حد انتظار گسترش داد. سیاست‌گذاران متعهد شده‌اند که میزان خرید اوراق قرضه را 150 میلیارد پوند افزایش دهند و در نتیجه این کشور باید روند خرید اوراق قرضه را تا سال 2021 ادامه دهد. این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که این بانک قصد دارد از مشکلات اقتصادی ناشی از کووید-19 و برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

سوال واقعی که بازارها به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا در سال 2021 نرخ بهره منفی می‌شود؟

بانک انگلیس انتظار دارد که تا اوایل سال 2022، تولید ناخالص داخلی به قبل از دوران کرونا برگردد

این بانک هنوز در مورد منفی کردن نرخ بهره تصمیم‌گیری نکرده است. در صورتی که روند پیش روی بانک در سال آینده بدتر از پیش‌بینی‌ها شود احتمال دارد که این بانک دست به چنین اقدامی بزند. پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی انگلیس در فصل چهارم سال جاری نسبت به فصل سوم 2 درصد افت کند. برخی تحلیلگران اعلام کردند که آسیب‌های ناشی از کووید-19 دامن اقتصاد انگلیس را تا سال 2022 خواهد گرفت. همچنین احتمالاً نرخ بیکاری در فصل اول سال آتی صعودی خواهد بود.

این بانک انتظار دارد که تورم تا دو سال اینده زیر 2 درصد باقی بماند و این موضوع می‌تواند نشان دهد که سیاست‌مداران دارند به تصویب بسته‌های مشوق اقتصادی بیشتر فکر می‌کنند.

در واقع در سال 2021 می‌توانیم منتظر اقدامات تسهیلی بیشتری از سوی این بانک باشیم. به ویژه اگر توافقی بین انگلیس و اتحادیه اروپا صورت نگیرد بدون شک این اتفاق می‌افتد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که این بانک در مورد نرخ بهره چه تصمیمی می‌گیرد. احتمالاً خرید اوراق قرضه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای این بانک باقی خواهد ماند.

مطالب مشابه

مشاهده همه