بانک مرکزی کانادا سیاست‌های خود را برای مدت طولانی‌تری دنبال می‌کند.

2020/12/10 | 1399/09/20
کانادا , USD/CAD , بانک مرکزی کانادا

بانک مرکزی کانادا تغییری در سیاست‌های خود ایجاد نمی‌کند

انتظار می‌رفت که بانک مرکزی کانادا در جلسه اخیر خود تصمیمات جدیدی در مورد سیاست‌های مالی بگیرد ولی این اتفاق نیفتاد و این بانک تصمیم گرفت که سیاست‌های خودش را حفظ کند. در ماه اکتبر این بانک تصمیم گرفت که سیاست‌های تسهیلی خودش را بازنگری کند و  خرید دارایی‌ها را کاهش دهد.

این بانک نرخ بهره را روی 0.25 درصد حفظ کرده و هدف خود را رسیدن به تورم 2 درصد می‌داند. البته این هدف تا سال 2023 محقق نخواهد شد. این بانک تغییری در سیاست‌‌های پولی ایجاد نمی‌کند و مسئولان بانک مرکزی کانادا بر این باور هستند که تغییراتی که در ماه اکتبر انجام شد، به خاطر هزینه‌های استقراض خانواده‌ها و شرکت‌ها بود و اکنون با تمرکز بر هزینه‌ها می‌توان منحنی بازده را مسطح کرد.

موج دوم کرونا در کانادا، ریسک‌های زیادی به همراه دارد

کانادا یکی از کشورهایی است که به زودی واکسیناسیون را شروع می‌کند ولی در هر حال تعداد موارد بستری به خاطر ابتلا به کرونا روز به روز بیشتر می‌شود. این کشور احتمالاً مجبور به اعمال مجدد محدودیت و قرنطینه می‌شود و این موضوع می‌تواند روی احساسات بازار و میزان اشتغال مردم تأثیر بگذارد. این کشور به خوبی می‌داند که موج دوم کرونا آسیب‌های زیادی به بدنه اقتصاد وارد خواهد کرد و احتمالاً تولید ناخالص داخلی کانادا در فصل اول 2021 از این موج آسیب خواهد دید.

مشاغل کانادا و سطح تولید ناخالص داخلی

حمایت مالی به اقتصاد کانادا کمک می‌کند

بانک مرکزی کانادا هم درست مانند فدرال رزرو قصد دارد سیاست‌های حمایتی خودش را ادامه دهد. این سیاست‌ها تا زمانی که اقتصاد به روند قبل از کرونا برگردد، ادامه خواهد داشت. البته آمریکا هنوز در پی تصویب یک بسته مشوق اقتصادی است ولی بانک مرکزی کانادا این روال را به صورت کامل طی کرده و بسته مشوق اقتصادی را در اختیار مردم و خانوارها قرار می‌دهد. ابعاد بسته مشوق اقتصادی در کانادا به 100 میلیارد دلار کانادا می‌رسد (تقریباً معادل 4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور) و این بسته می‌تواند چشم انداز اقتصادی کانادا را بهبود ببخشد.

عوامل موثر بر ارزش دلار کانادا در روزهای اخیر

بسیاری از عواملی که بر روی ارزش دلار کانادا تأثیر مثبت دارند، در روزها و هفته‌های اخیر خود را نشان داده‌اند. در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره شده است:

  • تمایل به ریسک به خاطر پیشرفت‌های عالی در زمینه واکسن کووید-19 و امید به تصویب بسته‌های مشوق اقتصادی بیشتر شده است. این موضوع روی دلار کانادا تأثیر مثبت و روی دلار آمریکا تأثیر منفی دارد.
  • قیمت نفت در ماه نوامبر افزایش چشمگیری داشت و باعث شد که ارزش دلار کانادا بیشتر شود.
  • بازار کار کانادا به روند بهبود خودش ادامه می‌دهد و خیلی بهتر از بازار کار آمریکا است.

روند کنونی نشان می‌دهد که جفت ارز USD/CAD باید به روند نزولی خودش ادامه دهد. انتظار می‌رود که در فصل دوم سال 2021 این جفت ارز به 1.25 و در فصل چهارم 2021 به 1.23 برسد.

مطالب مشابه

مشاهده همه