با تهدید ترامپ برای قطع روابط با چین، دلار آمریکا و ین ژاپن قوی باقی می‌ماند

2020/06/20 | 1399/03/31
ریسک گریزی , جنگ تجاری , ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده یک بار دیگر چین را به قطع روابط تهدید کرد. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری آمریکا بر این باور هستند که قطع روابط با چین گزینه معقول و بادوامی نیست. لایهایزر سفیر تجاری آمریکا در روز چهارشنبه در کمیته مجلس نمایندگان اظهار داشت: «آیا تصور می‌کنم که می‌توانید بنشینید و اقتصاد آمریکا را از اقتصاد چین جدا کنید؟ ابداً! تصور من این است که این سیاست مربوط به چند سال پیش است ولی فکر نمی‌کنم که در حال حاضر این گزینه معقول و منطقی باشد.»

ترامپ در روز پنجشنبه در پاسخ به اظهارات او توییت کرد:

« تقصیر سفیر لایتهایز نبود (اشاره به صحبت‌های دیروز در کمیته) شاید من منظور خودم را به صورت شفاف و صریح بیان نکرده‌ام ولی مسلماً ایالات متحده تحت شرایط مختلف حق استفاده از این سیاست و جدایی کامل از چین را برای خود محفوظ می‌داند.»

روابط بین آمریکا و چین به پایین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است. افت روابط این دو کشور از زمانی سرعت گرفت که شیوع بیماری کووید-19 در چین شروع شد و به اقتصاد آمریکا ضربه زد. این موضوع باعث شد ترامپ و دولت او به صورت مکرر پکن را به عدم شفافیت در مورد شیوع این بیماری متهم کنند.

 

این موضوع چه تأثیری روی بازار می‌گذارد؟

این موضوع می‌تواند شک، تردید و عدم قطعیت را به بازار القا کند. ترامپ در صورت عدم تحقق تعهدات می‌تواند روابط با چین را قطع کند. البته در حال حاضر و در آستانه انتخابات این کار به نفع او نیست. البته این شاید این حرکت او نوعی تاکتیک باشد. در هر صورت بازارها با چنین حرکتی موافق نیستند و با بیشتر شدن این حرکات، تمایل به ارزهای امن فارکس بیشتر  و افزایش یا پولبک ارزهای پرریسک فارکس کمتر می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه