برتری دلار آمریکا و ین ژاپن در دوران تلاطم بازارها

2020/10/29 | 1399/08/08
ریسک گریزی , بازارهای سهام

این روزها بازارهای مالی دوران خوشایندی را پشت سر نمی‌گذارند. بازارهای سهام به شدت در حال افت هستند.

البته تنها بازارهای سهام افت نکرده و بازارهای ارزی هم روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. اکثر ارزهای G10 که نسبت به ریسک حساس هستند (دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، دلار کانادا، کرون سوئد و کرون نروژ) روند نزولی دارند و همه این ارزها در یک روز بیش از 1 درصد نسبت به دلار آمریکا افت داشتند.

در روزهای متلاطم بازار، تمایل به دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا و ین ژاپن تقاضای بیشتری دارند. اوراق قرضه توسعه‌یافته هم تقاضای زیادی دارند. با بالا رفتن ارزش دلار، انتظار می‌رود که طلا هم نزولی شود.

یکی از اصلی‌ترین عوامل این حرکات در بازارها، کووید-19 است. به ویژه که اروپا دارد روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و محدودیت‌های شدیدی در کشورهای اروپا اعمال شده است. آمریکا هم وضعیت چندان مساعدی ندارد ولی محدودیت چندانی اعمال نکرده است. در صورتی که دموکرات‌ها پیروز انتخابات شوند، شکی در اعمال محدودیت‌های شدید برای جلوگیری از این همه‌گیری نیست. آخرین اتفاقات عبارت است از:

  • اخیراً آمار فوتی‌های روزانه بر اثر کووید-19 در فرانسه از 500 هم فراتر رفت. در حال حاضر 57.5 درصد از تخت‌های ICU در بیمارستان‌های این کشور با بیماران کرونایی پر شده که از یک هفته قبل 42.9 درصد بیشتر است. سخنگوی دولت فرانسه هشدار داد که این کشور با تعداد ابتلا بر اثر موج اول کرونا تنها دو هفته فاصله دارد. این اتفاقات باعث شده که دولت یک محدودیت یک ماهه را برای جلوگیری از کرونا انتخاب کند. احتمالاً این مسئله در بیانیه تلویزیونی مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام می‌شود.
  • آلمان هم دنبال یک محدودیت دو هفته‌ای است که می‌تواند تمامی مشاغل غیرضروری و مدارس را تعطیل کند و احتمالاً بخش گردشگری کشور هم تا پایان نوامبر تعطیل خواهد شد. دولت این کشور می‌خواهد یک بسته جبران خسارت 10 میلیارد یورویی تصویب کند.
  • کمیسیون اتحادیه اروپا دولت‌های این منطقه را ملزم به واکنش منطقی به افزایش موارد ابتلا به کرونا کرد. تعداد موارد ابتلا در اروپا واقعاً نگران‌کننده است و لازم است این دولت‌ها یک سیاست هماهنگ اتخاذ کنند.
  • بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان تحت فشار است که اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای مهار کرونا انجام دهد؛ زیرا آمار مرگ و میر در این کشور به شدت بالا رفته و به 367 نفر در روز رسیده است.
  • آمریکا هم وضعیت وخیمی دارد و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا به 1000 نفر رسیده است. در بیش از 20 ایالت این کشور شاهد یک وضعیت به شدت وخیم هستیم و تنها هفت ایالت از ابتلای شدید و سریع مصون مانده‌اند.

آینده بازارها چگونه خواهد بود؟

بسیاری از پیش‌بینی‌های خوشبینانه در مورد اقتصاد اروپا از بین رفته و کنار زده شده است. تحلیلگران امید چندانی به رشد اقتصادی مثبت منطقه یورو ندارند و کسی انتظار رشد اقتصادی مثبت در فصل چهارم سال 2020 را ندارد. انتخابات هفته آینده آمریکا در یک هفته آینده می‌تواند فرصت خوبی برای رشد دارایی‌های پرریسک باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه