بررسی ابعاد تصمیمات بانک مرکزی کانادا

2021/04/24 | 1400/02/04
بانک مرکزی کانادا , دلار کانادا , کانادا

1. نرخ‌ها در سال 2022 صعودی است.

تیف مکلم در روز 26 نوامبر در مجلس عوام گفت: «صراحتاً عرض کنم، مردم کانادا مطمئن باشند که هزینه‌های استقراض در یک بازه زمانی طولانی‌مدت، پایین خواهد بود.» البته ممکن است این جملات، درست نباشد. بانک کانادا پیش‌بینی کرده است که شکاف خروجی در سال 2022 بسته می‌شود. بانک مرکزی از حدود شش ماه قبل در این فکر بوده ولی منتظر مانده تا اقتصاد کانادا به صورت کامل از دست همه‌گیری کرونا رهایی یابد.

این در حالی است که اگر به نمودار پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که برگشت به دوران پیش از همه‌گیری چندان طول نمی‌کشد. بانک کانادا اعلام کرده است که 475 هزار شغل تا رسیدن به سطح فوریه 2020 فاصله داریم.

نرخ‌های بلندمدت و بسیارپایین قابل درک و تفسیر هستند ولی این کلمات می‌تواند به معنای رسیدن نرخ‌ها به 1.00 درصد در اواخر سال 2023 باشد.

2. چشم‌انداز اقتصادی به شکل چشمگیری بهبود یافته است.

یک سال پیش آینده واقعاً مبهم بود و هیچ‌کش دوران بهبود اقتصادی را پیش‌بینی نمی‌کرد. در چند ماه گذشته اقتصاد کانادا بهبود خوبی را تجربه کرده است. پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی کانادا از 4.0 درصد در ژانویه به 6.5 درصد رسیده است. چشم‌اندازها برای چین، آمریکا و سایر کشورهای جهان هم رو به بهبود است.

3. در دنیا هم اوضاع رو به بهبود است.

وقتی اقتصاد کانادا رو به بهبود است، مطمئن باشید که اقتصاد جهان هم روند خوبی دارد. تحلیلگران بر این باور هستند که بانک‌های مرکزی از اقداماتی که در طول یک سال گذشته انجام داده‌اند پشیمان نیستند ولی احتمالاً از پایین نگه داشتن نرخ‌ها پشیمان خواهند شد. سیسات‌های پولی و مالی ضعیف روی اقتصاد کشورها تأثیر زیادی گذاشته است. در حال حاضر تورم در بسیاری از کشورها رو به رشد است. حتی نرخ بازده اوراق قرضه خیلی کمتر از تورم است و خیلی زود نرخ بهره بانک مرکزی هم از تورم کمتر می‌شود.

4. کانادا و دلار کانادا در جایگاه مناسبی قرار دارند.

  • قیمت کالاها بالا است.
  • جدول زمانی بازگشایی کسب و کارها روند خوبی دارد.
  • بودجه فدرال این هفته روند خوبی داشت.
  • قیمت خانه در حال افزایش است.
  • رشد جهانی در حال طی کردن روند خود است و بسته مشوق اقتصادی آمریکا در حال نشان دادن تأثیر خود روی اقتصاد جهان است.

پیش از این انتظار می‌رفت که جفت ارز USDCAD امسال به 1.20 برسد و اکنون احتمال دارد که این اتفاق زودتر بیفتد.

مطالب مشابه

مشاهده همه