بررسی تأثیرات بحران بدهی اورگراند (Evergrande) چین

2021/10/06 | 1400/07/14
چین , بازار جهانی

ممکن است بحران بدهی گروه اورگراند چین، مشابه بحران ورشکستگی Lehman Brothers نباشد ولی امواجی را در سهام مرتبط با این مجموعه چینی و دومین اقتصاد بزرگ جهان ایجاد کرده است. طلبکارها، سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مجموعه اورگراند و همکارانش، در صدر فهرست تأثیر معامله‌گران قرار دارند. در گام بعدی، شرکت‌های با درآمد بالای چینی قرار دارند که به خاطر محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های کنونی دولت چین مورد توجه قرار گرفته‌اند. سهام صنعتی، نقطه تمرکز اصلی ناظران بازار آمریکا هستند.

نگرانی از فروپاشی اورگراند می‌تواند باعث سرایت بحران به دیگر حوزه‌ها و مهار رشد اقتصادی چین در بازارهای جهانی شود. پس از اینکه مجموعه اورگراند تصمیم گرفت برخی از سودهای سهام را بپردازد، این نگرانی کمتر شد ولی از آنجا که دارندگان اوراق قرضه دلاری هنوز کوپن دریافت نکرده‌اند، این نگرانی کماکان وجود دارد.

اندازه مجموعه اورگراند همراه با بررسی دقیق بخش املاک و مستغلات توسط پکن، همچنان تأثیر قابل توجهی روی سازندگان املاک دارد. بر اساس محاسبات گلدمن ساکس، اورگراند حدود 2 تریلیون یوان (310 میلیارد دلار) دارایی دارد که معادل 2 درصد تولید ناخالص داخلی چین است. به همین خاطر هر گونه واگذاری این مجموعه می‌تواند بازار را دچار اختلال کند.

مجموعه سیتی‌گروپ (Citigroup) اعلام کرد که صرف‌نظر از اتفاقاتی که برای اورگراند رخ دهد، قیمت مسکن در چین در معرض خطر سقوط قابل‌توجه قرار دارد. شاخص هنگ سنگ (Hang Seng Property Index) در اوایل ماه سپتامبر به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته رسید.

وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران

سهام شرکت‌هایی که به شرکت‌های املاک چینی وام داده یا در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بی‌ثبات خواهد ماند؛ چون معامله‌گران در حال بررسی احتمال افزایش وام‌هایی با نکول بالا و کاهش ارزش دارایی‌ها هستند. تحلیلگران سیتی‌گروپ احتمال می‌دهند که سیاست‌گذاران از آن‌ها حمایت کنند و ممکن است برخی بانک‌ها در این مسیر قربانی شوند.

بانک‌های چینی بعد از پرداخت سود سهام اورگراند، ریسک‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهند.

بیمه‌گران چینی نگرانی‌های ناشی از زیان‌های احتمالی ناشی از کاهش ارزش پول را در نظر گرفته‌اند، ولی در بدترین حالت شرکت PICC Group ممکن است بیشترین آسیب را در بین شرکت‌های بیمه ببیند. پس از این شرکت، شرکت بیمه Ping An Insurance ممکن است بیشترین آسیب را متحمل شود.

تأمین‌کنندگان آسیایی

تأمین‌کنندگان مصالح ساختمانی و لوازم مورد نیاز پروژه‌های اورگراند بررسی خواهد شد تا میزان بدهی این مجموعه به تأمین‌کنندگان آسیایی و تأثیر افزایش یا کاهش آن برای درآمدهای مکرر مشخص شود. سهام زیرمجموعه‌های اورگراند همچنان تحت نظر است.

صنایع آمریکایی

هرگونه تجدید ساختار در چین می‌تواند روی سهام‌های جهانی و حساس آمریکا تأثیر بگذارد. شرکت‌های صنعتی که به عنوان رهبران سلامت اقتصادی آمریکا شناخته می‌شوند، ممکن است بیشترین آسیب را ببیند. بر اساس برآوردهای استفان توسا تحلیلگر مجموعه JPMorgan Chase & Co، حدود 10 درصد از سهام تولیدکنندگان صنعتی آمریکا متعلق به چین است. این سهام شامل جنرال الکتریک، Otis Worldwide Corp، Honeywell International Inc و Caterpillar Inc تولیدکننده تجهیزات و سازه‌های سنگین می‌شود.

بحران اورگراند در اروپا دارد روی سهام مواد معدنی اولیه تأثیر می‌گذارد. چین 62 درصد از درآمد BHP Group Plc، 58 درصد از درآمد Rio Tinto Plc و حدود نیمی از درآمد Anglo American Plc و Glencore Plc را در اختیار دارد. تولیدکنندگان سیمان مثل HeidelbergCement AG و همچنین تأمین‌کنندگان ساختمان مثل Kone OYJ و Schindler Holding AG ممکن است به صورت مستقیم تحت تأثیر مشکلات اورگراند قرار بگیرند.

مطالب مشابه

مشاهده همه