بررسی رشد اقتصادی چین از دیدگاه گلدمن ساکس

2021/10/11 | 1400/07/19
چین , یوان , گلدمن ساکس

نکات کلیدی:

  • گلدمن ساکس پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی چین در سال 2021 را کاهش داد؛ دلیل این کاهش محدودیت‌های مصرف انرژی در چین است.
  • این غول بانکی وال استریت، رشد اقتصادی چین (2021) نسبت به سال گذشته را 7.8 درصد پیش‌بینی کرد؛ این در حالی است که در گذشته رشد اقتصادی این کشور را 8.2 درصد پیش‌بینی کرده بود.
  • S&P Global Ratings، در پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی سال 2021 چین تجدیدنظر و اعلام کرد که عدم قطعیت در اقتصاد چین روی چشم‌انداز رشد در آسیا و اقیانوسیه تأثیرگذار است.

اقتصاددانان مجموعه گلدمن ساکس، پیش‌بینی خود را در مورد رشد اقتصادی چین در سال 2021 را کاهش دادند و محدودیت‌های مصرف انرژی را یک شوک دیگر به رشد اقتصادی این کشور قلمداد کردند. این غول بانکی وال‌استریت در حال حاضر انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی چین در سال 2021 نسبت به سال قبل (2020) 7.8 درصد رشد کند. این در حالی است که این مجموعه پیش از این تولید ناخالص داخلی چین را 8.2 درصد پیش‌بینی کرده بود. مجموعه‌های نامورا و فیچ هم پیش‌بینی خود را در مورد تولید ناخالص داخلی چین کاهش دادند.

اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که محدودیت‎های نسبتاً جدید برای رشد اقتصادی چین از افزایش فشارهای قانونی برای تحقق اهداف زیست‌محیطی در زمینه مصرف و شدت انرژی نشأت می‌گیرد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که چین می‌خواهد انتشار کربن را تا سال 2030 به اوج و سپس تا 2060 انتشار کربن را به صفر برساند. همین موضوع سبب شد که برنامه‌های ملی و محلی برای کاهش تولید زغال‌سنگ و سایر فرآیندهای سنگین کربن آغاز شود.

گلدمن ساکس اعلام کرد که این امر می‌تواند در صدر لیست ریسک‌های اقتصادی چین از جمله کاهش فروش املاک و فعالیت ساخت‌وساز ناشی از بدهی پیش روی اورگراند، غول ساخت‌وساز چین قرار بگیرد. به‌علاوه مقررات قانونی در سایر بخش‌ها به‌منظور محدودکردن شیوع کووید-19 می‌تواند به افت اقتصاد چین منتهی شود.

آسیب‌زدن به تولید کارخانه‌ها

به گزارش رویترز، تلاش‌ها برای کاهش انتشار کربن و کمبود منابع زغال‌سنگ باعث قطعی برق در سراسر چین شده و تولید کارخانجاتی مثل کارخانه‌های تأمین‌کننده اپل و تسلا را متوقف کرده است.

عملکرد اقتصادی چین

تغییر سالانه تولید ناخالص داخلی (به درصد)

اقتصاددانان گلدمن ساکس با اشاره به اینکه افزایش صادرات پس از همه‌گیری، نیاز تولیدکنندگان به برق را افزایش داده، گفتند: «ماهیت عجیب و خاص شوک کووید حساسیت اقتصاد نسبت به انرژی را، حداقل به طور موقت افزایش داده است. در این بین تلاش‌ها برای کاهش انتشار کربن ناشی از سوخت زغال‌سنگ و کاهش واردات زغال‌سنگ، روی میزان تأمین این ماده تأثیر گذاشته و باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده است.»

گلدمن ساکس اعلام کرد که کاهش میزان تولید تولیدکنندگان و کاهش حمایت مالی به این معناست که اقتصاد چین در فصل‌های سوم و چهارم امسال با سرعت کمتری رشد خواهد کرد. این مجموعه انتظار دارد که اقتصاد چین در فصل سوم 2021 نسبت به سال قبل از آن 4.8 درصد و در فصل چهارم 3.2 درصد نسبت به سال 2020 رشد کند. این در حالی است که گلدمن ساکس پیش از این اعداد مذکور را به ترتیب 5.1 و 4.1 درصد پیش‌بینی کرده بود. چین اعلام کرد که اقتصاد این کشور در فصل دوم امسال 7.9 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

تأثیر این اتفاقات روی آسیا و اقیانوسیه

S&P Global Ratings اعلام کرد که افزایش عدم قطعیت در اقتصاد چین روی چشم‌انداز رشد اقتصادی آسیا و اقیانوسیه تأثیر می‌گذارد. این مجموعه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال 2021 را از 8.3 به 8 درصد کاهش داد. این مجموعه قبلاً رشد اقتصادی آسیا و اقیانوسیه را 7.5 درصد تخمین زده بود ولی تصمیم گرفت تخمین خود را به 6.7 درصد کاهش دهد.

امواج پی‌در‌پی کووید، چشم‌انداز اقتصادی این منطقه را تضعیف کرده ولی نرخ واکسیناسیون افزایش داشته و تحمل کشورها برای شیوع کووید بیشتر شده است. این مسائل به اقتصادها اجازه می‌دهد که به‌تدریج محدودیت‌ها را کاهش دهند و شرایط را برای رشد اقتصادی تدریجی فراهم کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه