بررسی نشست بانک مرکزی کانادا

2021/07/26 | 1400/05/04
تورم , کووید-19 , بانک مرکزی کانادا

خوش‌بینی محتاطانه

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را روی 0.25 درصد حفظ کرد ولی سورپرایز ماه جاری این بود که بانک مرکزی کانادا خیلی خنثی‌تر و بی‌طرف‌تر از چیزی بود که متخصصان انتظارش را داشتند. بله، مقامات این بانک خرید دارایی‌ها را از 3 میلیارد به 2 میلیارد دلار کاهش دادند و هنوز انتظار دارند که نرخ بهره در حوالی سال 2022 افزایش یابد. به خاطر پیشرفت مداوم در زمینه بهبود اقتصادی و افزایش اعتماد به تقویت چشم‌انداز اقتصادی کانادا، انتظار این اقدام انقباضی را داشتیم. پس از سورپرایز انقباضی (Hawkish) بانک مرکزی کانادا در ماه آوریل، نشست اخیر این بانک بسیار خنثی و بی‌طرف برگزار شد.

تورم

بانک مرکزی کانادا مثل فدرال رزرو، تورم موجود را موقتی می‌داند. این موضوع درست به نظر می‌رسد؛ زیرا جهانی‌سازی و اتوماسیون باید فشارهای تورمی را حفظ کند. البته در اینجا یک ریسک کلی وجود دارد که تورم ممکن است در کوتاه مدت از کنترل خارج شود. ترس از تورم خود یک عامل تورم‌زا است. اگر مصرف‌کننده بترسد که خریدی که می‌خواهد انجام دهد، در یک ماه آینده گران‌تر تمام می‌شود، چرا باید خریدهای آینده خودش را بعداً انجام دهد؟ بانک مرکزی کانادا افزود که عوامل تورم‌زا، موقتی و گذرا هستند ولی ماند‌گاری و اندازه آن‌ها معلوم نیست و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

رشد

بانک مرکزی کانادا انتظار دارد که در سال 2021 رشد حدود 6 درصدی (کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی)، در سال 2022 رشد %½4 (بالاتر از پیش‌بینی‌های گذشته) و در سال 2023، رشد % ¼3به وقوع بپیوندند. انتظار می‌رود که مصرف باعث بهبود اقتصاد داخلی شود و تقاضای بین المللی به بهبود وضعیت صادرات کمک کند.

کووید-19

دستیابی به واکسن باعث ایجاد اطمینان در مورد درمان کرونا شد ولی اکنون وجود گونه دلتای ویروس کرونا و شیوع این بیماری در نواحی دارای نرخ واکسیناسیون پایین، باعث ایجاد عدم قطعیت و شک و تردید در مورد آینده شده است. در هر حال کانادا در حال پیشبرد واکسیناسیون سراسری است.

نتیجه‌گیری

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که ممکن است پس از حرکت انقباضی (Hawkish) رزرو بانک نیوزیلند در هفته گذشته، دلار کانادا در برابر ارزهای قدرتمند مثل دلار نیوزیلند اصلاح شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه