بررسی نشست رزرو بانک استرالیا

2021/08/07 | 1400/05/16
رزرو بانک استرالیا , دلار استرالیا , تورم , کووید_19

رزرو بانک استرالیا: تمرکز بر بهبود

اعتماد به ابزارهای کنترل همه‌گیری

نشست اخیر رزرو بانک استرالیا، خنثی و بی‌طرفانه بود ولی همان‌طور که از این نشست انتظار می‌رفت، حرکت کبوتری (تسهیلی) رزرو بانک باعث شد که پس از این نشست، شاهد خرید دلار استرالیا باشیم. انتظار می‌رفت که رزرو بانک استرالیا در این نشست، برنامه خرید دارایی‌های خود را افزایش دهد تا با این کار بتواند از اقتصاد در برابر سویه دلتای کرونا بیشتر حمایت کند. بانک مرکزی استرالیا در این نشست تصمیم گرفت به برنامه کاهش خرید دارایی‌ها ادامه دهد و اعتماد خود را به ابزارهای کنترل همه‌گیری کووید نشان دهد. این بانک تکرار کرد که اقتصاد استرالیا خیلی سریع‌تر از حد انتظار بهبود یافته است.

کاهش خرید دارایی‌ها

رزرو بانک استرالیا قصد دارد تا اوایل سپتامبر، هفته‌ای 5 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کند و سپس خرید خود را کاهش دهد و تا حداقل اواسط نوامبر هفته‌ای 4 میلیارد دلار اوراق قرضه بخرد. برنامه رزرو بانک کمی تعجب‌آور بود؛ زیرا از بین 18 اقتصاددانی که از آن‌ها نظرسنجی شد، 13 نفر انتظار داشتند که در برنامه کاهش خرید دارایی‌های رزرو بانک تأخیر ایجاد شود.

چرا رزرو بانک استرالیا چنین کاری انجام داد؟

رزرو بانک استرالیا اعلام کرد که تجربه آن‌ها نشان می‌دهد پس از مهار ویروس، اقتصاد به سرعت بهبود پیدا می‌کند. بنابراین این بانک مرکزی انتظار دارد که رشد اقتصاد مدتی کمتر شود ولی متوقف نمی‌شود. انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی در ماه سپتامبر افت کند ولی رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2022، بیش از 4 درصد و برای سال 2023، 2.5 درصد برآورد می‌شود.

خبرهای خوب از بازار کار

یکی از نکات کلیدی برای خوش‌بینی، بازار کار قدرتمند است. رزور بانک به افت نرخ بیکاری به 4.9 درصد در ماه ژوئن دلگرم است. البته با توجه به قرنطینه اخیر، انتظار می‌رود که نرخ بیکاری اندکی بیشتر شود. در سال 2022 انتظار می‌رود که نرخ بیکاری حدود 4.25 و در سال 2023، حدود 4 درصد باشد.

تورم، مایه نگرانی نیست.

تورم پایه، 1.75 درصد است. تورم کل سالانه 3.8 درصد اعلام می‌شود و این عدد بیانگر آن است که برخی کاهش قیمت‌های مربوط به کووید-19، متوقف شده است.

نکته پایانی

رزرو بانک استرالیا اطمینان دارد که کل جمعیت واکسینه خواهند شد و شیوع اخیر بیماری مهار می‌شود. بهبود اقتصادی استرالیا به تأخیر افتاده ولی متوقف نشده است. این موضوع در ادامه می‌تواند از ریزش سهمگین‌تر AUDCAD جلوگیری کند اما اگر نسخه دلتای کرونا چشم‌انداز اقتصادی استرالیا را به صورت اساسی تغییر (منفی) بدهد، دوباره فروشندگان به سمت AUDCAD سرازیر خواهند شد؛ البته این اتفاق در صورتی میفتد که شاهد اصلاحی عمیق‌تر از آنچه که فعلاً در جریان است، باشیم.

مطالب مشابه

مشاهده همه