بررسی نشست RBA

2021/05/31 | 1400/03/10
دلار استرالیا , دلار نیوزیلند , RBA , RBNZ

فردا سه‌شنبه 1 ژوئن 2021 نشست RBA – بانک مرکزی استرالیا – برگزار می شود. در حال حاضر نرخ بهره در استرالیا معادل 0.1% است که از زمان شیوع بحران کرونا در این کشور به منظور حمایت از اقتصاد اعمال می‌شود و بخشی از برنامه حمایتی بانک مرکزی استرالیا به شمار می‌رود.

 

آیا RBA راه RBNZ را خواهد رفت؟

هفته گذشته همتای نیوزیلندی RBA یعنی بانک مرکزی نیوزیلند به صورت کاملاً آشکاری سیگنال پایان سیاست‌های تسهیلی خود را اعلام کرد و گفت که از فصل سوم سال 2022 نرخ‌های بهره در نیوزیلند افزایش خواهند یافت. با توجه به همبستگی بالای AUD و NZD انتظار بخشی از بازار این است که RBA هم راه RBNZ را برود.

اما به نظر ما این امر نامحتمل است چرا که:

  • بر خلاف نیوزیلند، هنوز بحران کرونا در استرالیا به صورت کامل حل نشده و برای مثال همین اخیراً در ایالت ویکتوریا به دلیل شیوع دوباره کرونا حالت اضطراری و مقررات محدودیت رفت و آمد اعمال شده است. طبیعتاً در چنین شرایطی انتظار می‌رود که RBA در اعلام پایان سیاست‌های انبساط مالی‌اش احتیاط کرده و از اقدامی مشابه با RBNZ خودداری کند.
  • داده‌های منتشره از اقتصاد استرالیا در ماه‌های اخیر مطابق با برآوردهای RBA بوده و سورپرایز مثبتی در این داده‌ها قابل مشاهده نیست. از این رو دلیلی وجود ندارد که RBA بخواهد خلاف مسیر اعلام شده‌اش رفتار کرده و زودتر از چیزی که قبلاً گفته دست به انقباض پولی بزند.
  • تنش های سیاسی-تجاری با چین در پی همراهی استرالیا با غرب بر سر مسائل حقوق بشری افزایش یافته و این مسئله انتقام جویی چینی‌ها را در پی داشته است. در چنین شرایطی ریسک‌های پیش روی اقتصاد استرالیا که به شدت وابسته به صادرات به چین است افزایش می‌یابد و این مسئله لزوم ادامه سیاست‌های انبساطی و حمایتی را یادآور می‌شود.
  • بهای سنگ آهن به عنوان یکی از اقلام اصلی صادراتی استرالیا در هفته های اخیر کاهش سنگینی داشته و به نظر می‌رسد تا ماه‌ها به سقف قبلی خود نرسد. این مسئله نیز به نفع احتیاط بیشتر در انقباض زودهنگام پولی عمل می‌کند.

سقوط سنگین بهای سنگ آهن در هفته‌های اخیر

 

نتیجه گیری

علیرغم همبستگی بالای اقتصاد استرالیا با نیوزیلند، به نظر می‌رسد برای چند ماه دیگر RBA از اقدامی مشابه با همتای نیوزیلندی خود در آغاز انقباض پولی خودداری کرده و جانب احتیاط را رعایت کند. در چنین شرایطی پیش بینی می‌شود که نرخ برابری AUD/NZD افت بیشتری داشته و تا سطح 1.03 افت کند.

مسیر برآوردی نرخ برابری AUD/NZD

 

مطالب مشابه

مشاهده همه