بررسی گزارش اشتغال ماه جولای

2021/08/08 | 1400/05/17
فدرال رزرو , FOMC , گزارش اشتغال , تورم

گزارش شغلی ماه جولای بسیار امیدوارکننده بود و می‌تواند فدرال رزرو را برای کاهش خرید اوراق قرضه آماده کند.

 

نکات کلیدی

  • 943 هزار شغل جدید در ماه جولای به اقتصاد آمریکا اضافه شد که بهترین میزان در یک سال اخیر است و حدوداً 100 هزار شغل بالاتر از چیزی است که اقتصاددانان انتظارش را داشتند.
  • ارزش سهام و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری (که برعکس قیمت اوراق قرضه حرکت می‌کند.) رشد کرد و این موضوع نشان داد که اقتصاد در حال رشد است و بازار کار در حال بهبود است.
  • این گزارش، فدرال رزرو را در مسیر آغاز کاهش خرید اوراق قرضه نگه می‌دارد.

گزارش شغلی قوی آمریکا در ماه جولای، فدرال رزرو را در مسیر کاهش خرید اوراق قرضه قرار می‌دهد، البته به شرطی که گسترش کووید-19 به اقتصاد و استخدام لطمه‌ای نزند. استخدام، به سریع‌ترین حالت خود از یک سال گذشته تاکنون رسیده است. 943 هزار شغل جدید در ماه جولای به اقتصاد آمریکا اضافه شد که بهترین میزان در یک سال اخیر است و حدوداً 100 هزار شغل بالاتر از برآوردهای داو جونز است. نرخ بیکاری به 5.4 درصد رسید، در حالی که برآوردها عدد 5.7 درصد را نشان می‌داد. میزان اشتغال در ماه‌های می و ژوئن هم مجموعاً 119 هزار شغل بیشتر از برآوردها بود.

دایان سوانک، اقتصاددان ارشد مجموعه Grant Thornton گفت: « این عدد واقعاً خوب است و فدرال رزرو را برای کاهش خرید دارایی‌ها آماده می‌کند.»

ناظران فدرال رزرو انتظار دارند که این بانک مرکزی، به زودی کاهش برنامه 120 میلیارد دلاری خرید دارایی‌‌‌ها را رسماً اعلام کند. این برنامه برای کمک به اقتصاد در برابر همه‌گیری تدوین شده بود. متخصصان بازار هم تصور می‌کنند که فدرال رزرو، فرآیند کاهش خرید دارایی‌ها را تا اواخر 2021 یا اوایل 2022 آغاز می‌کند.

شاخص‌های S&P 500 و Dow Jones و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری رشد کردند. بازده اوراق قرضه10 ساله پس از اینکه به 1.13 درصد رسید، اکنون تا 1.28 درصد رشد کرده است. بازده اوراق قرضه بر خلاف قیمت اوراق قرضه حرکت می‌کند.

مایکل آرون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری مجموعهState Street Global Advisors اظهار داشت: «این اعداد و ارقام واقعاً راضی‌کننده است. ظاهراً بازار سهام وضعیت خوبی دارد. دلار صعودی است و این وضعیت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که احتمالاً آمار و ارقام این‌چنینی باعث می‌شود که در نهایت فدرال رزرو وارد عمل شود و اقدامی کند.»

کار و تلاش برای پیشرفت قابل توجه

فدرال رزرو اعلام کرده است که قبل از کاهش خرید اوراق قرضه و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی، تمایل دارد پیشرفت قابل توجهی در راستای اهدافی که برای اقتصاد دارد، مشاهده کند. اخیراً جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که فدرال رزرو تمایل دارد چند گزارش اشتغال قوی ببیند تا ثابت شود که بازار کار در مسیر بهبود است.

کاهش خرید دارایی‌ها اولین گام برای افزایش نرخ بهره است. فدرال رزرو پیش‌بینی کرده که افزایش نرخ بهره در سال 2023 اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود که کاهش تدریجی خرید دارایی‌ها، 10 ماه یا بیشتر طول بکشد.

سوانک گفت: «همه چیز از نظر زمانی به کووید بستگی دارد. من هنوز تصور می‌کنم که کاهش خرید دارایی‌ها تا پایان سال اتفاق بیفتد.»  برخی از متخصصان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که یک گزارش قوی در مورد مشاغل باعث می‌شود که فدرال رزرو در سپتامبر، برنامه کاهش خرید دارایی‌ها را اعلام کند و سپس در اواخر سال جاری یا اوایل سال بعد، خرید دارایی‌ها را کاهش دهد.»

جان بریگس، رئیس استراتژی مجموعه NatWest Markets اذعان داشت: «ظاهراً فدرال رزرو دارد به مسیر خود در جهت پیشرفت اساسی ادامه می‌دهد. این آمار و ارقام واقعاً خوب است. از نظر من فدرال رزرو در ماه سپتامبر هم صحبتی از کاهش خرید دارایی‌ها نمی‌کند. اگر در ماه سپتامبر هم یک گزارش قوی دیگر به دست فدرال رزرو برسد، آن موقع به پیشرفت اساسی مورد نظر خودش می‌رسد.»

بخش‌های برتر در رشد مشاغل

مایکل آرون گفت که با افزایش میانگین 800 هزار شغل در چند ماه گذشته، تقریباً هفت ماه طول می‌کشد تا بازار کار از آسیب‌های دوران همه‌گیری بهبود یابد و این موضوع با انتظارات بسیاری از سرمایه‌گذاران از آغاز کاهش خرید دارایی‌ها توسط فدرال رزرو، همخوانی دارد.

سوانک اظهار داشت که ترکیب مشاغل در گزارش شغلی از پیشرفت واقعی اقتصاد حکایت دارد. البته هنوز 5.7 میلیون شغل مانده است تا به سطح پیش از کرونا در فوریه 2020 برسیم. بخش‌های آموزش، اوقات فراغت و مهمان‌نوازی طبق انتظار رشد قابل توجهی را تجربه کرد. وضعیت سینما هم در حال بهبود است. تقریباً تمام مواردی که از همه‌گیری آسیب جدی دیده بودند، رو به بهبود هستند. همچنین شاهد علائم امیدوارکننده از صنعت معدن و استخراج هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که می‌توانیم منتظر کاهش قیمت نفت باشیم. هم میزان استخدام و هم تعداد کارگران آماده به کار بیشتر شده است. نرخ مشارکت در حال افزایش است و نیم میلیون نفر از کسانی که در طولانی مدت بیکار بودند، دوباره مشغول به کار شدند.

380 هزار شغل در بخش اوقات فراغت و مهمان‌نوازی اضافه شد ولی اشتغال در این حوزه هنوز 10.3 درصد از سطح فوریه 2020 کمتر است.

آرون گفت: «مشاغل حمل و نقل هم به صورت سالم بیشتر شده و تولید در چند ماه گذشته روند خیلی خوبی داشته است. این موضوع از نظر من بیانگر آن است که برخی از چالش‌های زنجیره تأمین در حال برطرف شدن است.» 19 هزار شغل به بخش حمل و نقل زمینی مسافر و ترانزیت و 27 هزار شغل به بخش تولید اضافه شد.

فدرال رزرو ازدحام و تراکم موجود در زنجیره تأمین را عامل افزایش شدید تورم می‌داند. فدرال رزرو افزایش تورم را موقتی می‌داند و به این صورت آن را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند. این در حالی است که اقتصاددانان، تورم دستمزد را زیر نظر دارند؛ زیر این تورم چسبنده‌تر از سایر انواع تورم است.

در گزارش شغلی جولای،  متوسط درآمد ساعتی از یک ماه گذشته 0.4 درصد و از سال گذشته 4 درصد رشد داشته است. این افزایش درآمد بیش از حد انتظار می‌باشد. اقتصاددانان با دقت این آمار و ارقام را بررسی می‌کنند؛ چون تورم در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

مطالب مشابه

مشاهده همه