بررسی گزارش نشست اخیر فدرال رزرو (موسوم به FOMC minutes)

2021/07/18 | 1400/04/27
تورم , دلار , فدرال رزرو , FOMC

یکی از نکات کلیدی گزارش نشست فدرال رزرو این بود که «شرکت‌کنندگان مختلف اظهار داشتند، انتظار دارند که شرایط آغاز روند کاهشی خرید دارایی‌ها زودتر از زمانی که در نشست‌های قبلی پیش‌بینی شده بود، فراهم شود.» این نکته بوی سیاست‌های انقباضی (Hawkish) می‌دهد ولی واکنش اولیه از گزارش نشست فدرال رزرو، تسهیلی یا اصطلاحاً داویش(Dovish) بود! داستان چیست؟

دلیل این مسئله آن است که بخش زیادی از این اطلاعات در اظهارات پاول و نشست 16 ژوئن مشخص شده بود. چیزی که خریداران دلار دنبالش بودند این بود که در گزارش نشست فدرال رزرو به یک سیگنال قطعی کاهش خرید دارایی‌ها از سوی فدرال رزرو برسند که چنین سیگنالی را مشاهده نکردند و به همین خاطر واکنش اولیه، داویش شد.

در گزارش FOMC، برخی شرکت‌کنندگان اعلام کردند که داده‌های ورودی، توضیحات شفاف و روشنی در مورد مومنتوم اساسی اقتصاد نداده‌اند و به این نتیجه رسیدند که کمیته فدرال رزرو در آینده برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد. از این رو نیاز بود که فدرال رزرو در گزارش نشست خود اطلاعات روشن‌تری ارائه دهد. لازم بود که این شفافیت هم در مورد ویروس و هم از نظر اقتصادی صورت گیرد.

در ادامه به خلاصه‌ای از اطلاعاتی که فدرال رزرو پس از 16 ژوئن ارائه کرده می‌پردازیم:

1. گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP): در این گزارش هم اطلاعات خوب و هم اطلاعات بد وجود داشت. 850 هزار شغل اضافه شد ولی نرخ بیکاری به 5.9 درصد افزایش یافت. فدرال رزرو چنین چیزی را نمی‌پسندد. زیرا شرکت‌ها فرصت‌ها و مشاغلی دارند که کارگران میلی به قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها ندارند. فدراسیون ملی مشاغل مستقل اعلام کرد که 46 درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک فرصت‌های شغلی دارند ولی کارگری برای قرار گرفتن در این فرصت‌ها نیست. از ماه می میزان مشاغلی که کسی در آن‌ها قرار نمی‌گیرد، دو واحد افت کرده است. میانگین تاریخی 48 ساله برای این معیار، 22 درصد بوده است.

البته به زودی هم تعداد مشاغل بیشتر می‌شود و هم نرخ بیکاری کاهش می‌یابد؛ زیرا شرکت‌ها به زودی افراد بیشتری را جذب خواهند کرد. این موضوع از نظر برخی تحلیلگران موجب رشد تورم می‌شود.

2. گزارش نشست فدرال رزرو به خوبی نشان داد که فدرال رزرو هنوز به موقتی بودن تورم تعهد دارد و چندین بار هم در گزارش به این موضوع اشاره داشته است. از زمانی که مشخص شده تورم بلند مدت مشکلی برای آن‌ها ندارد، آسوده خاطر شده‌اند. در گزارش اخیر PCE (شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای ارزیابی تورم)، مقدار پیش بینی این شاخص از 0.6 درصد به 0.5 درصد رسید. این موضوع نشان می‌دهد که فدرال رزرو موضع خود را در مورد تورم موقتی حفظ می‌کند.

3. گزارش اخیر واکسن نشان می‌دهد که دو بار واکسن زدن باعث حفاظت از افراد در برابر بیماری شدید می‌شود و نقش موثری در کاهش بستری شدن افراد دارد. دو بار واکسن زدن در جلوگیری از بستری شدن افراد تا 93 درصد کارایی دارد. در واقع اگر واکسیناسیون ادامه پیدا کند، بشریت می‌تواند وارد فاز زندگی با کووید-19 شود.

کلام آخر

در بلند مدت این موارد چیزی را تغییر نمی‌دهد. فدرال رزرو به بهبود اقتصادی خوش‌بین‌تر شده ولی لازم است که بازار کار به ثبات برسد تا خیال فدرال رزرو آسوده شود. در صورتی که همزمان با رشد مشاغل، بیکاری هم در کوتاه‌مدت کمتر شود، شاهد رشد دلار خواهیم بود.

حتی اگر سرعت تقویت دلار در کوتاه مدت، کند و یا با یک پولبک همراه شود، باز هم خریداران دلار از این فرصت استفاده کرده و به خرید ادامه خواهند داد. چیزی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که چرخش در گزارش دات پلات (برآورد اعضای فدرال رزرو از مسیر نرخ بهره) انجام شده است و فدرال رزرو زودتر از آنچه تصور می‌شد نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

مطالب مشابه

مشاهده همه