بعد از افت 100 دلاری طلا باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

2020/11/12 | 1399/08/22
طلا , کووید-19 , ریسک پذیری

روز دوشنبه برای طلا روز خوبی نبود. این فلز گرانبها از 1960 دلار به 1850 دلار رسید. این افت 100 دلار شگفتی بسیاری از تحلیلگران را برانگیخت.  واکسن فایزر و بیونتک همه بازارها را متحول کرد. در بازارهای سهام هم شاهد رشد بودیم. این واکسن اثربخشی 90 درصدی از خود نشان داده است. با خبر کشف واکسن و احتمال عرضه آن در سال 2021 بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند طلاهای خود را به فروش برسانند؛ زیرا می‌خواهند دارایی‌هایی با بازده بالاتر خریداری کنند. این افراد سراغ آن دسته از دارایی‌هایی می‌‎روند که عملکرد بهتری داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارزهای بازارهای نوظهور و سهام اشاره کرد.

بنابراین در سال 2021 بعید است که بانک‌ها به فکر تسهیل کمی باشند و همچنین نیاز به مشوق‌های اقتصادی بزرگ هم کمتر می‌شود. با این وضعیت ریسک‌پذیری در بازار بیشتر  و در نتیجه از جذابیت دلار کاسته می‌شود. این عوامل باعث شد که طلا افت چشمگیری داشته باشد. سوال این است که آینده بازار طلا چگونه خواهد بود؟

در دو سال گذشته طلا روزهای خیلی خوبی را پشت سر گذاشت که دلیل آن برنامه‌های تسهیلی  بانک‌های مرکزی در جهان بود. این بانک‌ها، نرخ بهره را کاهش دادند و به همین خاطر جذابیت طلا چندین برابر شد.

با کشف واکسن فایزر-بیونتک جهان در آستانه رهایی از ویروس کرونا قرار دارد و در نتیجه محدودیت‌های اقتصادی که تاکنون به اقتصاد جهان آسیب زیادی زده است تا فصل دوم سال 2021 از بین خواهد رفت.

پایان دوران کرونا به این معنا نیست که همه چیز در جهان گل و بلبل می‌شود و اقتصاد به مرحله شکوفایی می‌رسد. سال‌ها است که برخی کشورها با تورم پایین درگیر هستند و بانک‌های مرکزی نمی‌توانند خودشان را از چنگال این تورم پایین رها کنند. به همین خاطر این بانک‌ها مجبور هستند که به تصویب مشوق‌های اقتصادی ادامه دهند.

در صورتی که مشوق‌های اقتصادی یکی پس از دیگری تصویب شود، قطعاً طلا هم در مسیر رشد قرار می‌گیرد. هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که سال 2021 چگونه خواهد بود و واکسن کرونا تا چه زمانی به دست مردم جهان می‌رسد و به همین خاطر هم اکثر تحلیلگران به رشد قیمت طلا در سال 2021 فکر نمی‌کنند و منتظر هستند که ببینند چه پیش می‌آید.

مطالب مشابه

مشاهده همه