بهترین جفت ارزها برای سشن‌های معاملاتی مختلف بازار فارکس

2021/09/11 | 1400/06/20
سشن معاملاتی

یکی از سوالاتی که بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس (بازار تبادلات ارزی) با آن روبرو هستند این است که بهترین جفت ارزها برای زمان‌ها و سشن‌های معاملاتی مختلف کدام است؟ عوامل کلیدی که روی جفت ارزها تأثیر می‌گذارد، کدام عوامل هستند؟ آیا بهتر است که برای معامله کردن یک سری از جفت ارزهای خاص، دنبال فرصت‌ها و زمان‌های خاصی باشیم؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، باید ابتدا ببینیم که جفت ارزها چگونه رفتار می‌کنند و پس از پی بردن به این رفتار باید بررسی کنید و ببینید که آیا این رفتار با سبک معامله‌گری شما سازگاری و هماهنگی دارد؟ ما می‌خواهیم بهترین زمان را برای معامله‌ کردن جفت ارزهای فارکس پیدا کنیم.

آیا بین سشن‌های معاملاتی و جفت ارزها ارتباطی وجود دارد؟

حجم معامله جفت ارزها در بازار فارکس با فعالیتی که معامله‌گران فارکس در طول روز در این بازار انجام می‌دهند، ارتباط مستقیم دارد. حجم معامله جفت ارز EURUSD و روندهای اصلی این بازار پس از باز شدن سشن نیویورک و لندن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

 

اجازه دهید جفت ارز EURUSD را به عنوان پرمعامله‌ترین جفت ارز در نظر بگیریم. منطقی است که در سشن شبانه شاهد کاهش فعالیت‌های اروپا و آمریکا باشیم؛ زیرا معامله‌گران و نهادهای مالی این مناطق سشن معاملاتی خود را در این ساعات می‌بندند. در مقابل، وقتی سشن‌های لندن و نیویورک باز می‌شود، دوباره نوسانات بیشتر می‌شود.

 بهترین جفت ارزها برای زمان‌های مختلف

اساساً فرصت‌ها جایی هستند که در آن شاهد نوسان‌های بزرگ، اخبار فوری، گزارش‌ها یا روندهای اصلی قدرتمند باشیم. تمام این محرک‌ها در طول یک زمان کشور/ارز مشخص ظهور می‌کند. سشن نیویورک در ساعت 12:00 (UTC یا ساعت هماهنگ جهانی) باز و 21:00 (UTC ساعت هماهنگ جهانی) بسته می‌شود. بنابراین  بهترین جفت ارز برای معامله حین سشن نیویورک، جفت ارزی است که یک سمت آن دلار آمریکا باشد.

این تایم برای یورو، پوند و فرانک سوئیس هم وجود دارد. این سه ارز، بهترین ارزهایی هستند که می‌شود در سشن لندن معامله کرد.

اگر عادت دارید که شب‌ها بیدار باشید یا به قدری مشغول هستید که نمی‌توانید در زمان سشن نیویورک معامله کنید، بهتر است دنبال بهترین ارز برای معامله در هنگام شب باشید. بسته به نقطه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است سشن‌های سیدنی (دلار استرالیا و دلار نیوزیلند) و توکیو (ین ژاپن) برای شما مناسب باشد. اگر می‌خواهید نوسانات قیمت را بررسی کنید، در جدول زیر بهترین زمان برای معامله جفت ارزهای خاص رسم شده است:

وقتی در مورد نوسانات (یا حجم) به عنوان شاخص اصلی برای فعالیت بازار صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشید که نوسان‌ها، چرخه‌ای هستند. گاهی بازارها چندین روز در حالت رنج هستند و در بازار مسطح، نمی‌توانید به سود برسید. این حالت رنج ممکن است منحصر به یک جفت ارز خاص فارکس باشد یا اینکه کل بازار فارکس را درگیر کند. بنابراین اگر شما یک معامله‌گر پیرو روند هستید بایستی دنبال یافتن روند باشید. برای اینکه روندی شکل بگیرد، بایستی حجم به صورت افزایشی و همگام با روند رشد کند.

آیا بازارهای رنج، به نفع شما هستند؟

بیایید مثال زیر را بررسی کنیم.  در حین تابستان 2014، شاخص نوسان قیمت به قدری افت کرد که تمام ترند تریدرها در بهترین حالت به سود مختصر کوتاه‌مدتی اکتفا کردند.

یک معامله‌گر روند خوب، وقتی معامله می‌کند که شرایط مساعد باشد. این معامله‌گران از معامله کردن در بازارهای رنج با کمک اندیکاتورهایی که حجم یا نوسان قیمت را نشان می‌دهد، اجتناب می‌کنند. البته ممکن است بعضی تصور کنند که بازار رنج عالی است. چرا؟ زیرا برخی از معامله‌گران، استراتژی‌ها، اندیکاتورها یا ربات‌ها وقتی حجم پایین باشد، در بازار رنج عملکرد خوبی دارند.

اسکالپرها را در نظر بگیرید. بهترین زمان برای اسکالپرها، تایم فریم‌های کوتاه مثل یک دقیقه‌ای یا پنج دقیقه‌ای است؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند از نوساناتی که در عرض چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه شکل می‌گیرد، سود ببرند. آن‌ها در طول یک روز، معاملات زیادی انجام می‌دهند.

نوسانات بالا به نفع آن‌ها نیست؛ زیرا وقتی جفت ارزها در سشن‌های معاملاتی مربوط به خودشان بیش از حد صعودی و نزولی می‌شوند، ستاپ معاملاتی آن‌ها نمی‌تواند سیگنال معتبری بگیرد. برای استراتژی‌های آن‌ها در تایم فریم‌های یک دقیقه‌ و پنج دقیقه، نوسانات زیادی وجود دارد و غالباً قیمت به سطح حد زیان آن‌ها می‌رسد.

اسکالپرها بین سشن‌های معاملاتی معامله می‌کنند و معمولاً بهترین زمان برای آن‌ها وقتی است که جفت ارزهای فارکس نوسان پایینی دارند (مثل تابستان 2014).

مطالب مشابه

مشاهده همه