تأثیر ریاست جمهوری بایدن بر ارزش دلار آمریکا

2020/11/07 | 1399/08/17
دلار , سهام , بایدن

هفته‌ای گذشت دلار آمریکا روزهای نسبتاً سختی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه نسبتاً ثابت ولی روز سه شنبه با پیش‌بینی یک پیروزی بزرگ برای بایدن دلار در سراشیبی افتاد. پس از مدتی مشخص شد که بین دو نامزد فاصله زیادی وجود ندارد و ممکن است ترامپ هم پیروز شود و به همین خاطر دلار به مسیر صعودی بازگشت. وقتی بازارهای سهام به این نتیجه رسیدند که احتمال پیروزی ترامپ پایین است، روند افزایشی خود را آغاز کردند و این روند تا به حال ادامه داشته است.

وقتی احتمال پیروزی بایدن به شدت افزایش یافت، دوباره دلار وارد مسیر نزولی شد و در حال حاضر این ارز دارد کمترین سطوح خود در 2 ماه گذشته را تجربه می‌کند. شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطوح خود در 94.00 به 92.50 رسیده است ولی این سطوح پایدار نیست و احتمالاً شاهد نوسانات بیشتری خواهیم بود. خصوصاً اگر FOMC بخواهد با اقدامات تسهیلی خود بازار را شگفت‌زده کند یا اینکه مشخص شود که 100 درصد بایدن رئیس جمهوری بعدی خواهد بود، نوسانات در بازارهای مختلف بیشتر می‌شود. البته او چند رأی دیگر نیاز دارد تا وارد کاخ سفید شود و بسیاری نتیجه انتخابات را مشخص‌شده می‌دانند.

بحثی که مطرح می‌شود این است که انتخاب بایدن به ضرر دلار آمریکا است. استدلال افرادی که این موضوع را مطرح می‌‎کنند این است که سیاست خارجی بایدن به گونه‌ای است که به رشد بازارهای جهانی منتهی می‌شود و ارزهایی مثل دلار استرالیا، دلار نیوزیلند و دلار کانادا روند خوب و مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. معمولاً با رشد جهانی، تمایل به دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا کمتر می‌شود.

در حال حاضر شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید-19 هستیم و این موضوع اقتصاد آمریکا را به شدت تهدید می‌کند؛ چون ممکن است لازم باشد که محدودیت‌های شدیدی اعمال شود. با این اوضاع FOMC احتمالاً سیاست‌های تسهیلی را برای مدت طولانی‌تری در پیش می‌گیرد و این به زیان دلار تمام می‌شود.

مهم‌ترین نکته این انتخابات، پویایی سیاسی در آمریکا بود. باید دید که وقتی بایدن در ژانویه سکان هدایت آمریکا را در دست می‌گیرد چه اتفاقاتی می‌افتد. در حال حاضر دموکرات‌ها از پیروزی برای تصاحب اکثریت سنا به شدت ناامید شده‌اند و احتمال دارد که نتوانند سیاست‌های مالی مورد نظر خود به صورت کامل دنبال کنند.

این اتفاقات چه تأثیری روی دلار می‌گذارد؟

اگر یک بسته مشوق اقتصادی کوچک تصویب شود، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2021 اقتصاد آمریکا رشد اقتصادی آرام و کندی داشته باشد؛ چون سنا با یک بسته مشوق اقتصادی بزرگ موافقت نخواهد کرد. همه انتظار دارند که نشست FOMC باعث افت ارزش دلار و افزایش ارزش سهام و اوراق قرضه شود. البته ارائه یک بسته مشوق اقتصادی کوچک تاحدودی به نفع دولت است. بسیاری بر این باور هستند که پس از انتخابات اقتصاد آمریکا وارد یک دوره صعودی تدریجی می‌شود.

چیزی که مسلم است این است که سنا با رهبری جمهوریخواهان موجب افزایش ارزش سهام می‌شود و این واقعاً خوب است. در حال حاضر هیچ‌کدام از تحلیلگران پیش‌بینی نکرده‌اند که دلار روند صعودی به خود می‌گیرد و در دوران ریاست جمهوری بایدن به این زودی‌ها قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتد.

مطالب مشابه

مشاهده همه