تحلیلی بر رویدادهای مهم بازار جهانی ارز

2020/11/03 | 1399/08/13
تحلیل بنیادی , انتخابات

نوامبر با یکی حساس‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا آغاز شد. در همین دوران شاهد شیوع گسترده بیماری کووید-19 در اروپا و اعلامیه سه بانک مرکزی در مورد سیاست‌های پولی خودشان هستیم. از طرفی گزارش بازار کار آمریکا، کانادا و نیوزیلند هم منتشر شده است. با وجود این گزارش‌ها و فضای پر از شک و تردید، شاخص داو جونز رو  به بهبود رفته است. ارزش دلار آمریکا هم بر خلاف یورو، ین ژاپن و سایر ارزهای مهم صعودی شده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازارها منتظر اعلام نتیجه قطعی انتخابات در روز چهارشنبه هستند.

در سال 2000 انتخابات بوش و گور برگزار شد که در آن دوران هم تا 12 دسامبر هیچ چیز مشخص نشد. در آن زمان بازشماری آرا فقط یک ایالت را شامل می‌شد ولی این بار احتمالاً بازشماری آرا به سه تا چهار ایالت کشیده می‌شود. بیش از 96 میلیون آمریکایی خیلی زود رای دادند و تعداد این آرا از رأی‌‎هایی که در روز انتخابات به صندوق‌ها انداخته شد، بیشتر است. در ایالت‌های اصلی برتری بایدن رو به کاهش بوده است و اگر تا آخر هفته برنده اعلام شود، خیلی خوش بینانه خواهدبود.

تنها یک چیز است که قطعیت دارد و آن بی‌ثباتی بازارهای مالی تا 48 الی 72 ساعت آینده است. در سال 2016 همه منتظر پیروزی کلینتون بودند ولی وقتی ترامپ پیروز شد همه شگفت‌زده شدند و شاخص داو جونز 750 واحد افت کرد. بازار سهام هم افت کرد ولی خیلی زود روند صعودی در پیش گرفت و رکورد جدیدی را ثبت کرد. در آن زمان جفت ارز 300EUR/USD واحد رشد کرد و از 1.10 به 1.13 رسید و سپس ورق برگشت و چند روز بعد تا 1.09 افت کرد. در جفت ارز USD/JPY هم اتفاقات جالبی افتاد. وقتی نتایج مشخص شد، این جفت ارز افت زیادی داشت. این جفت ارز قبل از نشست نیویورک از 105.47 به 101.20 رسید و سپس تا نزدیک 106 بالا آمد.

نوامبر ماه پرتلاطمی خواهد بود؛ زیرا همه در انتظار نتیجه انتخابات هستند و از طرفی جلسات سیاست پولی بانک‌های مرکزی هم یکی پس از دیگری برگزار می‌شود. بر اساس گفته دو سوم اقتصاددان‌ها، انتظار می‌رود که رزرو بانک استرالیا نرخ‌ بهره را کاهش دهد که این امر امروز روی داد اما در عوض دلار استرالیا رو به تقویت نهاد.

اطلاعات اقتصادی استرالیا مناسب است، فعالیت تولیدی این کشور در ماه اکتبر روند خوبی را طی کرد. این کشور در ماه گذشته محدودیت‌های دو ماهه خود را برداشت و اعلام کرد که میزان ابتلا به کرونا به صفر رسیده است. با این وجود تنش‌های این کشور با چین، رزرو بانک استرالیا را وادار به اقدام کرده است. چین واردات بسیاری از محصولات از استرالیا را متوقف کرده است.

انتظار می‌رود بانک انگلیس این هفته بسته مشوق پولی را افزایش دهد ولی هیچ کس انتظار اقدام خاصی از سوی فدرال رزرو را ندارد. در روز جمعه تعداد موارد ابتلا به کرونا در آمریکا به 99000 نفر رسید ولی دولت از وضعیت خوب اقتصادی خبر داد؛ زیرا هنوز هیچ محدودیتی اعمال نشده است. فعالیت تولیدی در آمریکا با بیشترین سرعت پیگیری می‌شود. مولفه اشتغال هم در گزارش اخیر بهتر شده و این نشان می‌دهد که شرکت‌ها در حال افزایش موقعیت‌های شغلی هستند.

مطالب مشابه

مشاهده همه