تحلیلی بر شرایط عمومی بازارها

2020/10/05 | 1399/07/14
بازار ارز , کووید-19

اکتبر سال جاری میلادی دلهره زیادی برای بازارها به همراه آورد. ترامپ و بانوی اول آمریکا به کرونا مبتلا شدند و همین خبر می‌تواند بازارها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. به عنوان مثال پس از اینکه خبر ابتلای او و همسرش به کرونا رسماً اعلام شد، بازار سهام به صورت شارپی افت کرد. میانگین صنعتی داو جونز 400 واحد افت کرد و ارزش ارزها هم همراه با آن کمتر شد. البته خوشبختانه سهام تا پایان روز به حالت عادی برگشت؛ چون سرمایه‌گذاران ابتلای ترامپ را بی‌اهمیت جلوه دادند. اکنون همه منتظر هستند که ببینند وضعیت ترامپ به چه شکل پیش خواهد رفت؟ وضعیت او وخیم یا بیماری او خفیف است؟ اگر ترامپ رو به بهبودی برود، قطعاً سهام صعودی خواهد شد. اگر وضعیت او وخیم شود، انتخابات آینده خیلی پیچیده می‌شود و مشخص نیست که چه اتفاقی می‌افتد. آینده بازار هم برای بسیاری از تحلیلگران مجهول است.

گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه سپتامبر، ضعیف‌تر از حد انتظار بود. در این ماه فقط 661 هزار شغل ایجاد شده است. رشد میانگین درآمد ساعتی از 0.3 درصد به 0.1 درصد رسیده است ولی نرخ بیکاری از 8.4 درصد به 7.9 درصد رسید که واقعاً عالی است؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که این نرخ از 8.4 درصد به 8.2 درصد برسد. این برای راضی کردن معامله‌گران بازار ارز واقعاً راضی‌کننده است؛ زیرا آن‌ها پس از انتشار گزارش شغلی دیگر دلارهایشان را نفروختند. جفت ارز USD/JPY قبل از رشد، کمی افت کرد در حالی که EUR/USD قبل از افت، به بالای 1.1730 هم رسید.

دلار بر خلاف سایر ارزها (به استثنای ین ژاپن و پوند انگلیس) رشد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که گزارش‌های آمریکا روی بسیاری از ارزهای جهان تأثیر چندانی نمی‌گذارد. تنها دلیل این مسئله آن است که بیشتر تحلیلگران نیمه پر لیوان را می‌بینند و نسبت به آینده خوشبین هستند. تحلیلگران بر این باور هستند که گفتگوها بین پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) و منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور بیانگر این است که به زودی شاهد یک برنامه محرک دیگر به خاطر ویروس کرونا خواهیم بود. البته طبق گفته‌های پلوسی، درست است که احتمالاً توافق در این زمینه حاصل می‌شود ولی این برنامه مربوط به بعد از انتخابات خواهد بود. در هفته پیش رو برای معامله‌گران ارز و سهام، هیچ چیز مهم‌تر از اخبار این برنامه و وضعیت سلامتی ترامپ نیست.

بهترین ارز در چند روز گذشته، پوند بوده است. اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد برگزیت شنیده می‌شود ولی کماکان پوند به رشد خودش ادامه می‌دهد. نمایندگان انگلستان در مذاکرات برگزیت تصور می‌کنند که توافق نزدیک است ولی نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات می‌گوید که واگرایی‌های جدی و زیادی بین طرفین وجود دارد.

تاکنون همه اطلاعات مثبت توسط نمایندگان انگلیس منتشر شده است؛ زیرا اتحادیه اروپا نسبت به پیشرفت‌هایی که تاکنون ایجاد شده، شک و تردید دارد. از آن‌جا که موارد ابتلا به کرونا هر روز در انگلستان بیشتر و برنامه تسهیلی بانگ انگلیس احتمالاً اواخر امسال اجرا می‌شود، بعید است که پوند به روند صعودی خودش ادامه دهد.

این مسائل برای یورو هم وجود دارد؛ چون مادرید دوباره وارد قرنطینه شد. ظرفیت رستوران‌ها، باشگاه‌ها و فروشگاه‌ها نصف شد و قرار شد مغازه‌ها به جای ساعت 1 بامداد، ساعت 11 شب بسته شود. احتمالاً پاریس هم برنامه‌های خود برای مقابله با کرونا را آغاز کند. این محدودیت‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی را دربرمی‌گیرد.

هر طور که به این قضایا نگاه کنیم، چشم‌انداز پیش رو برای منطقه یورو، چندان جذاب و خوشایند نیست. اگر شیوع این بیماری مهار نشود، بهبود اقتصادی دوباره به تأخیر می‌افتد.

دلارهای استرالیا و نیوزیلند بعد از یک رشد چندروزه در نهایت افت کرد ولی دلار کانادا بدون تغییر باقی ماند. خرده‌فروشی استرالیا کمی پایین‌تر از حد انتظار است و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در نیوزیلند کمی افت داشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه