تحلیل نشست بانک مرکزی کانادا

2020/07/16 | 1399/04/26
بانک مرکزی کانادا , CAD

بانک کانادا و تیف مکلم، رئیس جدیدش هیچ تغییری در سیاست پولی این کشور اعمال نکردند. نرخ بهره بانکی روی 0.25 درصد حفظ شد و قرار شد که خرید اوراق قرضه در هفته ادامه پیدا کند. قرار است در هفته 5 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری شود. تمام برنامه‌های نقدینگی و خرید اوراق قرضه استانی و شرکتی توسط این بانک ادامه پیدا خواهد کرد؛ زیرا اعتقاد مسئولان بانک این است که این برنامه‌ها به عملکرد بازار کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که با کاهش فشارهای بازار، استفاده از این برنامه‌ها کمتر شده است.

در سخنرانی مطبوعاتی بر حس عدم اطمینان در مورد عدم اشاره به موج دوم کووید در سناریوی اصلی بانک مرکزی کانادا تأکید شد. این موضوع باعث می‌شود اقتصاد جهانی در سال 2020، 5 درصد کوچک‌تر شود و پیش از آنکه در سال 2021 و 2022 اصلاح شود، با خطرات مختلفی از جمله کوچک‌تر شدن بیشتر اقتصاد مواجه شود.

مسیر نرخ بهره در کانادا در سالهای اخیر

یک مسیر طولانی برای بهبود اقتصادی

کانادا انتظار دارد تولید ناخالص داخلی 7.8 درصد در سال جاری کاهش یابد و سال آینده 5.1 درصد و سال 2022، 3.7 درصد رشد کند. دلیل عملکرد ضعیف کانادا، وابستگی زیاد این کشور بر کالاهایی مانند نفت و گاز است که با چالش‌های ساختاری زیادی مواجه شده است. همچنین این کشور با بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان در ارتباط است و همین موضوع می‌تواند چالش‌های زیادی برای این کشور ایجاد کند.

با توجه به دلایل فوق یک شکاف بزرگ برای چندین سال در بازده و خروجی این کشور ایجاد خواهد شد و همین موضوع می‌تواند فشارهای میان‌مدت را روی قیمت‌ها کاهش دهد. در نتیجه، تورم هیچ محدودیت و اجباری برای  سیاست بانک کانادا نخواهد بود و حتی با ادامه روند بهبود باز هم لازم است که پشتیبانی فوق‌العاده سیاست پولی ادامه پیدا کند.

 

نرخ بهره بانکی حداقل تا پایان 2022 روی 0.25 درصد باقی خواهد ماند

بانک کانادا اعلام کرد تا زمانی که ضعف اقتصادی از بین برود و هدف تورم 2 درصدی به صورت پایدار حاصل شود، نرخ بهره بانکی روی 0.25 درصد حفظ خواهد شد. همچنین به این زودی‌ها قرار نیست که برنامه خرید اوراق قرضه با افت روبرو شود.

بعد از اطلاعیه بانک مرکزی کانادا، ارز این کشور دچار فراز و نشیب‌هایی شد و جفت ارز USD/CAD کاهش یافت که البته بخشی از آن به خاطر رشد بهای بهای بود. محتوای اولین جلسه تیف مکلم با آن‌چه پیش از این برای دلار کانادا قیمت‌گذاری شده بود مطابقت دارد: نرخ‌های کم برای طولانی مدت، راحتی بازار برای تحریک بیشتر اقتصاد، عدم تسهیل کمی بیشتر.

بیانیه سیاست هم تکرار کرد که بانک کانادا یک بازیگر کاملاً متمایز در محیط پولی بسیار تسهیلی جهانی نیست و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانیم به بانک کانادا به عنوان یک عامل کلیدی برای چشم انداز دلار کانادا در ماه‌های آتی نگاه کنیم.

در حال حاضر  احساسات حاکم بر بازارهای مالی به عنوان عامل اصلی در نرخ گذاری CAD باقی مانده است. دلار کانادا نتوانسته است که خودش را با حرکات‌های پرریسک اخیر در جهان همراه کند. یکی از دلایل این مسئله آن است که  اقتصاد کانادا تحت تأثیر  اقدامات محدودیتی در آمریکا قرار دارد و همین موضوع از رشد دلار کانادا در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند.

با نگاه به چشم انداز نفت می‌توان فهمید که اوپک پلاس قصد دارد در ماه آگوست برخی از محدودیت‌ها را بردارد. اوپک پلاس نمی‌تواند قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد. چشم انداز نفت در چند ماه باقی مانده از سال مثبت است و انتظار داریم که این چشم انداز مثبت از دلار کانادا هم حمایت کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه