تحلیل گزارش CRA – COT

2021/10/11 | 1400/07/19

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

 
تحلیل عمومی جریان نقدینگی بازار FX

در کل در هفته گذشته حدود 2 میلیارد دلار از ارزش موقعیت های خرید ارزهای مقابل دلار کاسته شده و حدود 4 میلیارد دلار نیز به ارزش موقعیت های باز فروش ارزهای مقابل دلار افزوده شد. به این ترتیب در هفته گذشته مجموعاً و به صورت خالص حدود 6 میلیارد دلار ارزهای مقابل دلار فروخته شده اند و در کل شاهد ورود سرمایه 2.1 میلیارد دلاری از بازار FX بوده ایم.

 

Dollar Index

روی شاخص دلار پوزیشن های خرید  0.8% و پوزیشن های فروش 31.8% کاهش داشتند. در کل به صورت دلاری، 523 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی شاخص دلار افزوده شد تا به سطح مثبت حدود 3 میلیارد دلار برسد.

چنانچه هفته های پیش گفتیم انتظار یک اصلاح قوی 3 موجی به سمت بالا در شاخص دلار را داشتیم که با توجه به خرید سنگین دلار در هفته های اخیر از سوی سفته بازان به دنبال گرفتن تریگر فروش شاخص هستیم. می توانیم با شکل گیری یک الگوی شمعی روزانه نزولی وارد پوزیشن های فروش شاخص بشویم.

 

EUR

روی یورو پوزیشن های خرید 1% و پوزیشن های فروش 13% افزایش داشتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی ارز واحد اروپایی با 3.34 میلیارد دلار کاهش دیگر به حدود منفی 3.23 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش نیز به سطح 90 درصد کاهش یافته و عملاً سفته بازان بزرگ به پوزیشن خالص فروش روی یورو رسیده اند.

از دید ما یورو به صورت میان مدتی و بلندمدتی وارد فاز روند میان مدت صعودی شده و بهترین راهبرد خرید یورو در سطوح حمایتی پایین تر و مواقع اصلاح نزولی است. اهداف پایان سال یورو به ترتیب 1.35 و سپس 1.4 هستند.

 

JPY

روی ین  پوزیشن های خرید حدود 10.6% و پوزیشن های فروش 4.8% کاهش یافتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی JPY/USD با120 میلیون دلار افزایش به سطح منفی 7.143 میلیارد دلار برسد.

هدف ما برای جفت ارز USD/JPY سطح 111 بود که محقق شد و چنانچه در هفته های گذشته اشاره شد، با فروشنده شدن سفته بازان روی ین به صورت سنگین، انتظار برگشت قیمت به 106 الی 107 را داشتیم. اکنون به نظر می رسد با یک حرکت صعودی روبرو هستیم و روند صعودی شده و انتظار سطوح 113 به بالا برای این جفت ارز داریم.

 

CHF

روی فرانک پوزیشن های خرید 66% و پوزیشن های فروش معادل 2% کاهش یافتند تا معادل 550 میلیون دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید CHF/USD کاسته بشود و این مبلغ به سطح منفی 2.1 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش نیز به سطح 13% سقوط کرد که نشانگر یک حرکت هیجانی فروش فرانک از سوی سفته بازان بزرگ است.

با توجه به الگوهای کندلی، انتظار ادامه رشد دلار به فرانک در هفته های آینده را پس از یک اصلاح نزولی داریم و احتمالاً هدف USD/CHF سطح 0.96 در گام نخست باشد. بهترین راهبرد، خرید در سطوح حمایتی است.

 

GBP

روی پوند شاهد سقوط 17 درصدی پوزیشن های خرید و جهش 21.8 درصدی پوزیشن های فروش بودیم. این امر باعث افت رشد دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ با 1.87 میلیارد دلار به سطح منفی 1.7 میلیارد دلار شد.

در میان مدت به بالا هدف 1.7 برای این نماد قابل تحقق خواهدبود لذا اصلاح های نزولی خرید دارد. محدوده مناسب خرید ابتدا 1.37 و سپس 1.35 می باشد.

 

Commodity Bloc
روی ارزهای کالایی سفته بازان بزرگ در هفته گذشته به صورت کلی شاهد خروج سرمایه از هر 3 ارز کالایی بوده ایم. در کل سفته بازان بزرگ فقط روی دلار نیوزیلند خریدار هستند. از دید ما اصلاح های رو به پایین برای هر 3 ارز کالایی در برابر دلار خرید میان مدتی دارد. بهترین گزینه برای خرید بر اساس گزارش COT، دلار استرالیا می باشد که نسبت خرید به فروش در آن تنها 16% می باشد و از همه پایین تر است. لذا بهترین گزینه در این میان خرید AUD/USD است.

 

Gold

هفته گذشته پوزیشن های خرید 0.7% افزایش و پوزیشن های فروش 9.6% کاهش داشتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی فلز گرانبها حدود 2.5 میلیارد دلار رشد کند. نسبت خرید به فروش در طلا نیز به سطح 261% رشد داشت.

مطابق با تحلیل های پیشین انتظار اصلاح نزولی داشتیم که محقق شد و اکنون به دنبال تریگرخرید با تثبیت قیمت و خروج بیشتر سفته بازان هستیم. با توجه به شکسته شدن کانال نزولی، هر پایینی فرصت خرید می باشد. اهداف روند صعودی نخست 2200 دلار و سپس 2600 دلار می باشند. خط روند نزولی طلا شکسته بشود، تریگر خرید صادر می شود.

 

Oil

روی نفت خام پوزیشن های خرید 4% افزایش و پوزیشن های فروش معادل 2.2% کاهش داشتند تا 2 میلیارد دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی طلای سیاه افزوده بشود.

با توجه به شکسته شدن کانال نزولی روزانه، ورود به پوزیشن های خرید در سطوح حمایتی توصیه می شود.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به نفت با 4% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به پوند با 21.8% می باشد.

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک با 66.2% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 31.8% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 2.5 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 3.34 میلیاردا دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:
جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات و/یا آغاز حرکات خلاف روند بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 7 سپتامبر 2021