تحلیل گزارش NFP سپتامبر

2020/10/03 | 1399/07/12
گزارش NFP , کرونا , بحران

علی رغم پیشرفت‌های موجود، نرخ بیکاری آمریکا به شکل عجیب و غریبی از همیشه بالاتر است و مشکلات مالی تازه دارند خودشان را نشان می‌دهند.

خانواده‌های آمریکایی به فیلم‌های تلویزیونی عادت کرده‌اند. در این فیلم‌ها مشکلات ظرف یک ساعت یا هشت قسمت یک ساعته در نتفلیکس حل می‌شود. در مورد اقتصاد هم چنین تفکری وجود دارد ولی در حال حاضر مردم دارند به این نتیجه می‌رسند که اقتصاد کشورشان مدت‌ها است که دارد با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و احتمالاً به زودی شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود.

گریگوری داکو، اقتصاددان‌ ارشد آمریکایی در آکسفورد ایکانمیکس گفت که نرخ بیکاری 7.9% درصد فعلی از نرخ های مشابه در خلال رکودهای قبلی خیلی بالاتر است. خیلی‌ها نمی‌دانند که اقتصاد پس از بهبودهایی که پشت سر گذاشت، تازه به دوران بحران مالی سال 2008-2009 رسیده است.

داکو اظهار داشت که گزارش شغلی سپتامبر وزارت کار آمریکا نشان خواهد داد که با کاهش کمک‌های دولتی، شک و تردیدهای ناشی از انتخابات آبان‌ماه، بیماری ناشی از ویروس کرونا و بازارهای مالی پر از عدم اطمینان، دارد وارد یک فاز بحرانی می‌شود. در حال حاضر ریسک‌های زیادی وجود دارد و اقتصاد به صورت مداوم دارد افت می‌کند.

داکو بر این باور است که بخشی از بیکاری مردم به خاطر این است که از جستجوی شغل خسته شده‌اند و بخشی دیگر هم به خاطر اخراج عادی است. علیرغم اینکه 661 هزار شغل در ماه سپتامبر ایجادشده، ولی این چندان خوش‌آیند نیست؛ زیرا 11 میلیون آمریکایی در دوران کرونا شغل خود را از دست دادند و خیلی‌های دیگر هم کم‌کار شده‌اند.

داکو بر این باور است که از دوران پیش از کرونا، فاصله زیادی داریم. ریچارد مودی، اقتصاددان ارشد شرکت ریجنز فایننشال تصور می‌کند که با توجه به وجود جریان‌های متقابل تکنیکال در گزارش سپتامبر، اندازه‌گیری میزان قدرت این گزارش خیلی دشوار است.

سپتامبر معمولاً ماهی است که به خاطر پایان فصل تابستان، اشتغال کمتر می‌شود و از آن‌جا که این کاهش اشتغال در آمار امسال وجود ندارد، ممکن است اوضاع گزارش‌شده بهتر از واقعیت به نظر برسد. به علاوه، تعداد کارگران فصلی و موقتی هم در این ماه کمتر شده است و همین موضوع باعث شد داده‌ها نزولی بشوند.

مطالب مشابه

مشاهده همه