ترامپ و بیت کوین

2020/06/20 | 1399/03/31
بیت کوین , ترامپ , ارزهای دیجیتال , هژمونی دلار

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ادعا کرده است که دونالد ترامپ به استیو منوچین، وزیر خرانه‌داری دستور داده بوده که در زمان مذاکره آمریکا و چین برای رسیدن به توافق تجاری، تمرکز خود را روی جلوگیری از رشد بیت‌کوین بگذارد.

در گزارشی پیرامون اعمال تحریم‌ها و تعرفه‌ها با چین آمده که ترامپ به منوچین گفته است: «مذاکره‌کننده تجاری نباش.» و به او دستور داده است که دنبال بیت‌کوین برود.

منوچین متقابلاً پاسخ داد: «اگر نمی‌خواهید در زمینه تجارت فعالیت کنم، مشکلی نیست. تیم اقتصادی شما طبق خواست شما عمل می‌کنند.» این جملات گزیده‌ای کتاب جدید بولتون است.

گفته می‌شود که این گفتگو در ماه مه 2018 انجام شده است. در آن زمان سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین تمایل پیدا کرده بودند؛ زیرا در آن زمان این ارز دیجیتال در مقایسه با دلار 33 درصد افزایش یافته بود. مشخص نیست که چرا ترامپ از منوچین خواست که دنبال بیت‌کوین برود و از افزایش ارزش آن جلوگیری کند.

در آن زمان گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اقدامات قانون‌گذاران آمریکایی در زمینه ارزهای دیجیتال صورت می‌گرفت. نمایندگان CFTC (کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده ) و SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار ) در سال گذشته گفتند که می‌خواهند از این نوآوری مزاحم اجتناب کنند.

ترامپ در تابستان گذشته، افکار خود در رابطه با بیت‌کوین را کاملاً شفاف بیان کرد. وی توییت کرد: «من طرفدار بیت‌کوین و بقیه ارزهای دیجیتال نیستم. این ارزها پول نیستند، ارزش آن‌ها ثبات ندارد. در واقع همه چیز روی هوا است. دارایی‌های دیجیتال کنترل‌نشده می‌تواند رفتارهای غیرقانونی مانند تجارت مواد مخدر را تسهیل کنند. »

منوچین یکی از ماندگارترین اعضای تیم ترامپ است و رویکردی عاقلانه و سنجیده دارد. شاید او هیچ برنامه‌ای برای خرید بیت‌کوین نداشته باشد ولی با سایر طرح‌های جدید در زمینه دارایی‌های دیجیتال مانند پروژه لیبرا که تابع مقررات آمریکا هستند مشکلی ندارد.

کتاب بولتون با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد» قرار است در 23 ژوئن منتشر شود. وزارت دادگستری یک دادخواست علیه بولتون تنظیم کرده و از دادگاه درخواست کرده است که جلوی انتشار این کتاب را بگیرد. ادعای وزارت دادگستری آن است که این کتاب حاوی اطلاعات محرمانه است.

 

پی نوشت:

بارها و بارها در وبینارها و فرصت های دیگر گفته ایم که هیات حاکمه آمریکا رواج هر گونه جایگزینی برای دلار را نمی پذیرد و حمله به عراق پس از تصمیم صدام به جایگزینی یورو به جای دلار و یا تجاوز به لیبی پس از اعلام تمایل قذافی به استفاده از دینار طلا نمونه های برجسته ای از اوج خشونت الیت حاکم بر آمریکا در جلوگیری از سقوط هژمونی دلار بوده اند. در خصوص بیت کوین نیز پیشتر و در اوج رالی صعودی این ارز دیجیتال گفتیم که ارائه ابزارهای مشتقه رسمی روی آن در بورس کالای شیکاگو عملاً دامی برای از رونق انداختن این ارز است و پس از آن شاهد سقوط چند صد در صدی بیت کوین بودیم. اکنون و با افشاگری بولتون به نظر می رسد ابعاد جدیدی از اقدامات خصمانه هیات حاکمه آمریکا ضد بیت کوین و کلاً ارزهای دیجیتال در اختیار قرار خواهدگرفت که به نظر ما در همان مسیر تثبیت هژمونی دلار و فدرال رزرو بایستی ارزیابی بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه