تشریح برنامه خرید مستقیم اوراق قرضه شرکتی از سوی فدرال رزرو

2020/06/18 | 1399/03/29
FOMC , فدرال رزرو , تسهیل پولی

نکات کلیدی

  • فدرال رزرو در روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد خرید اوراق مشارکت یا اوراق قرضه شرکتی را آغاز کند.
  • این بانک پیش از این فقط صندوق‌های قابل معامله را خریداری می‌کرد و اعلام کرده بود که این اوراق را در صورت انتشار در بازارهای اولیه می‌خرد.

فدرال رزرو  در روز دوشنبه اعلام کرد که اقدامات خود در زمینه اعتبار شرکتی را بیشتر می‌کند تا از این طریق بتواند اوراق مشارکت (اوراق قرضه شرکتی) را خریداری کند که در رأس این اوراق، صندوق‌های قابل معامله قرار دارد که در حال حاضر فدرال رزرو این نوع اوراق را ‌می‌خرد.

فدرال رزرو در اقدامی برای تداوم پشتیبانی از عملکرد بازار و تسهیل شرایط اعتباری، تصمیم گرفته است که کارکردهایی را به تسهیلات اعتباری شرکت‌های بازار ثانویه اضافه کند.

این برنامه می‌تواند تا 750 میلیارد دلار اعتبار شرکتی خریدار کند. اعلام اولیه این خرید در 23 مارس به خاطر تهدید ویروس کرونا یک لحظه مهم برای بازارهای مالی تلقی می‌شود.

استیون فریدمن، متخصص اقتصاد کلان در مک‌کی شیلدز اظهار داشت: «تصمیم برای خرید یک سبد سهام گسترده و متنوع از  اوراق قرضه شرکتی بیانگر اتخاذ یک استراتژی فعال‌تر برای تسهیلات اعتباری شرکت‌های بازار ثانویه است. این استراتژی جایگزین رویکرد منفعلانه‌ای است که در ابتدا اتخاذ شده بود. »

این حرکت یک هفته بعد از آن انجام گرفت که FOMC سیاست خود برای اقتصاد آمریکا را با توجه به بیماری کرونا اتخاذ کرد. استراتژی خرید اوراق قرضه شرکتی می‌تواند نمایانگر دیدگاه FOMC برای بهبود اقتصادی از بحران کووید-19 باشد. البته این دیدگاه ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا بازارهای اعتباری به پشتیبانی گسترده احتیاج دارند.»

فدرال رزرو بر اساس جدیدترین دستورالعمل‌ها  اعلام کرد که اوراق قرضه در بازارهای ثانویه را خریداری می‌کند. این اوراق قرضه دارای سررسید پنج ساله یا کمتر هستند. این خریدها به همان شکل که صندوق‌های قابل معامله خریداری می‌شد، انجام می‌شود و نسبت به شاخص‌های مبتنی بر سرمایه‌گذاری متعادل هستند ولی دارای برخی از صندوق‌های اوراق قرضه کم‌اعتبار هم هستند.

فدرال رزرو اعلام کرد: «هدف از خرید بدهی‌ها ایجاد پرتفوی اوراق مشارکتی است که بر پایه شاخص گسترده و متنوع بازار اوراق مشارک آمریکا استوار باشد. این شاخص تمامی اوراق قرضه موجود در بازار ثانویه را که توسط شرکت‌های آمریکایی منتشر شده است دربرمی‌‎گیرد. این اوراق باید حداقل نرخ تسهیلات، حداکثر سررسید و سایر معیارها را داشته باشند. این رویکرد در تعیین شاخص خریدهای کنونی صندوق‌های قابل معامله را کامل می‌کند. منتشرکنندگان باید از 22 مارس به بعد، بسته به سازمان خود دارای رتبه BBB-  یا Baa3 باشند.

این حرکت با وجود افت بازده‌ها انجام می‌شود. شرایط کنونی خیلی بهتر از زمانی است که بازار اعتباری در اواسط مارس به خاطر قرنطینه و تعطیلی اقتصاد آمریکا دچار مشکل شد.

 

انتقادها به رویکرد جدید فدرال رزرو

فدرال رزرو در سه ماه گذشته حرکات سیاسی تهاجی مختلفی انجام داده است. اقدام فدرال رزرو در روز دوشنبه نگرانی‌ها را بیشتر کرده است؛ زیرا شرکت‌هایی که درآمد آن‌ها کفاف پرداخت بدهی‌هایشان را نمی‌دهد می‌توانند در بازار اعتباری جولان دهند.

کریستوفر والن، بانکدار سرمایه‌گذار و رئیس مجموعه والن گلوبال ادوایزرز گقت: «من تصور می‌کنم که خرید اوراق قرضه یک اشتباه است؛ زیرا آن‌ها پیش از این به هدف خود رسیده‌اند. فدرال رزرو نیازی به این کارها ندارد. چیزی که آن‌ها باید مراقب آن باشند، عملکرد درست بازارها و بررسی مشکلات است. آن‌ها باید بدانند که نباید خارج از مسئولیت خود عمل کنند. وظیفه آن‎ها حصول اطمینان از عملکرد درست و بهینه بازار است. »

گسترش سهام شرکت‌های کم‌اعتبار به حدود 3 درصد (همان نقطه آغاز بحران)  برگشته است. بازده‌ها در پایان ماه مه به شدت افت کرده و به کمترین میزان خود پس از جنگ جهانی رسیده است. فدرال رزرو هنوز می‌خواهد تسهیلات اعتباری بازار اولیه خود را راه اندازی کند. همان طور که نام این تسهیلات نشان می‌دهد، این برنامه شامل خرید در بازار اولیه یا منتشرکنندگان مستقیم می‌شود و فدرال رزرو تنها سرمایه‌گذار محسوب می‌شود.

اطلاعیه مربوط به اوراق قرضه همزمان با افتتاح مرکز تسهیلات Main Street فدرال رزرو منتشر شد. بعد از چند روز که تغییرات مهمی در شرایط این برنامه اعمال شد، فدرال رزرو تصمیم گرفت ثبت نام وام‌دهندگانی که می‌خواهند در این برنامه شرکت کنند را آغاز کرد. این وام‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص می‌یابد و مبلغ آن از 250 هزار تا 300 میلیون دلار است.

مطالب مشابه

مشاهده همه