تغییر بزرگ در راهبرد فدرال و تاثیر آن روز بازارهای مالی

2020/08/28 | 1399/06/07
فدرال رزرو , دلار , طلا

دیشب – پنجشنبه 27 آگوست 2020 –  فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین لحظات خود را پست سر گذاشت. این لحظات مهم می‌تواند آینده FOMC را هم متحول کند. جروم پاول رئیس فدرال رزرو  اعلام کرد که فدرال رزرو برای نخستین بار در پی آن است که میانگین تورم را به 2 درصد برساند و قصد دارد این سیاست را به جای سیاست سفت و سخت کردن – انقباض – شرایط مالی در پیش بگیرد. این سیاست پس از آن اتخاذ شد که آمار بیکاری رو به کاهش یافت و برخی متخصصان پیش از این گفته بودند که کاهش بیکاری می‌تواند با خود تورم به بار بیاورد. فدرال رزرو پیش از این قصد داشت در این شرایط، اوضاع مالی را کمی سفت و سخت کند. البته واقعیت این نیست و معمولاً وقتی بیکاری پایین باشد، به هیچ عنوان لزوماً تورم بالا نخواهد رفت.

مفهوم عملی این تغییر در سیاست آن است که در آینده (مانند 3 تا 5 سال آینده و حتی بیشتر) فدرال رزرو، تورم بالای 2 درصد را برای یک بازه زمانی طولانی‌مدت تحمل خواهد کرد تا بتواند پس از آن به مدت یک دهه یک تورم مناسب و متعادل برای اقتصاد آمریکا به ارمغان بیاورد.

پاول به این موضوع هم اشاره کرد که چگونه فدرال رزرو نمی‌تواند اشتغال حداکثری را به جای تورم در سیاست خود جای دهد و گفت که مطمئناً اشتغال به حداکثر خودش باز خواهد گشت. نرخ اشتغال قبل از دوران کرونا، 3.5 درصد بود ولی الآن تقریباً 10 درصد است و فدرال رزرو تا سال 2023 پیش‌بینی بازگشت به دوران پیش از بیماری کرونا را نکرده است. از این رو این سیاست چند سالی پایدار خواهد ماند.

اولین واکنش ناگهانی بازار، واکنش به یک حرکت کلاسیک داویش یا کبوتری بود. این حرکت شامل ضعف دلار آمریکا و تقویت دلار نیوزیلند، استرالیا و کانادا بود. البته سهام، اوراق قرضه و طلا هم صعودی شدند.

پاول هیچ اطلاعات خاص دیگری در مورد این تغییر سیاست نداد. به عنوان مثال نگفت که این رژیم جدید تورم میانگین چگونه کار می‌کند و موثر واقع می‌شود. همچنین اصلاً مشخص نیست که این سیاست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. از نگاه بسیاری از متخصصان، این حرکت فدرال رزرو کاملاً هوشمندانه و از روی انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات است. البته ممکن است که این حرکت باب میل بسیاری از افراد و بازارها نباشد.

جروم پاول اذعان داشت که این تورم میانگین گذرا و موقتی خواهد بود و برای همیشه ادامه نخواهد یافت. بازارها پس از واکنش به این تغییر سیاست، خیلی سریع به حالت قبلی خود برگشتند. در حال حاضر شاخص دلار آمریکا بالاتر از 93.00 است.

بازارهای ارز منتظر نشست سپتامبر هستند و تمایل دارند که جزئیات بیشتری در مورد شرایطی که برای فدرال رزرو به وجود آمد بدانند. با حرکت فدرال رزرو در راستای تورم میانگین، ممکن است سایر بانک‌های مرکزی بزرگ هم سیاست مشابهی در پیش بگیرند. این موضوع به کاهش ارزش دلار آمریکا در گام نخست و سپس بی ارزش شدن ارزهای کلاسیک و تقویت تقاضا برای دارایی های جایگزین غیرقابل دستکاری مانند طلا و ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه