تهدید دوباره جانسون به خروج بدون توافق از اروپا

2020/06/29 | 1399/04/09
برگزیت , پوند , جانسون

بلومبرگ – بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در روز شنبه مجدداً تکرار کرد که در صورت عدم رسیدن به توافق بین انگلستان و اتحادیه اروپا، این کشور آماده است که از مذاکرات تجاری خارج شود. وی در یک تماس تلفنی با همتای لهستانی خود اظهار داشت که از توافق بین انگلستان و اتحادیه اروپا برای انسجام بخشیدن به مذاکرات در ماه آینده استقبال می‌کند ولی در عین حال آماده است که در صورت عدم توافق با شرایطی مشابه استرالیا از اروپا خارج شود. استرالیا هیچ توافق تجاری تجاری با اتحادیه اروپا ندارد.

بریتانیا و اتحادیه اروپا چندین ماه پیرامون شرایط خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بحث کرده‌اند ولی چشم انداز این توافق به هیچ عنوان روشن و مشخص نیست. بریتانیا و اتحادیه اروپا بدون توافق تجاری از اول ژانویه 2021 طبق شرایط سازمان تجارت تجاری با یکدیگر معامله می‌کنند و این موضوع به معنای اعمال تعرفه‌های شدید و شوک اقتصادی برای هر دو طرف خواهد بود. جانسون بارها گفته است که کشور او به دنبال تمدید توافق دوره گذار که قرار است در ابتدای سال آینده به پایان برسد، نیست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در روز شنبه هشدار داد که انگلستان باید با پیامدهای عدم توافق از جمله اقتصادی با روابط و گستردگی کمتر کنار بیاید. مرکل افزود که ممکن است جانسون تمایل به توافق با اتحادیه اروپا نداشته باشد.

یکی از نکات مهم و کلیدی در مذاکرات این است که اتحادیه اروپا می‌خواهد انگلستان به پیروی از قوانین این منطقه در زمینه‌های زیست محیطی، شغل و کار و کمک‌های دولتی پایبند بماند. این اتحادیه می‌ترسد که انگلستان به یک رقیب برای اروپا تبدیل شود. بریتانیا این خواسته را مغایر با اصول حاکمیت خود می‌داند و بر این باور است که همین دیدگاه‌ها باعث شد که این کشور از اتحادیه اروپا خارج شود.

مذاکره کننده ارشد انگلستان در زمینه برگزیت، سازش احتمالی در مذاکرات تجاری را رد کرد و اظهار داشت که اگر بریتانیا قوانینی را در راستای منافع خود وضع کند، آمادگی پذیرش تعرفه‌ها را نخواهد داشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه