توافق برگزیت نزدیک است؛ از پوند چه خبر؟

2020/12/04 | 1399/09/14
پوند , برگزیت , GBP/USD

مذاکرات انگلستان و اتحادیه اروپا وارد روزهای بحرانی و حیاتی خود شده است و به همین خاطر پوند، در حال رشد است. شش هفته متوالی است که این ارز روند صعودی داشته و روزهای خوبی را سپری کرده است. خریدارهای این ارز روز به روز بیشتر می‌شوند و تمایل معامله‌گران به ریسک و خوش‌بینی آن‌ها به توافق خیلی بیشتر شده است. آنها تقریباً اطمینان دارند که توافق قبل از پایان سال 2020 صورت می‌گیرد ولی سوال این است که جفت ارز GBP/USD تا کجا رشد خواهد کرد؟

در شش هفته اخیر پوند فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته ولی با وجود تمام این فراز و نشیب‌ها کماکان روند صعودی خود را در شش هفته اخیر حفظ کرده است. در این دوران جفت ارز GBP/USD جهش چشمگیری داشت و توانست در یک بازه زمانی شش هفته‌ای، 600 پیپ رشد کند. حرکات قیمتی جفت ارز GBP/USD در حال حاضر در ناحیه 1.3450 تا 1.3500 است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این جفت ارز تا 1.4000 و 1.4100 رشد خواهد کرد.

خوش‌بینی معامله‌گران به توافق برگزیت قبل از پایان سال، اصلی‌ترین دلیل رشد پوند در هفته‌های اخیر بوده است. احتمال دارد که در روزهای آتی خبرهای خوبی در مورد توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا منتشر شود. افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به ریسک و خوش‌بینی به عرضه واکسن و تأثیرگذاری آن هم نقش مهمی در این رشد ایفا کرده است. انگلستان اولین کشور دنیا است که  واکسن فایزر – بیون‌تک را به صورت عمومی استفاده می‌کند.

البته باید احتمال عدم توافق انگلستان و اتحادیه اروپا را هم در نظر بگیریم. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً ارزش پوند کاهش می‌یابد. درست است که بسیاری، احتمال عدم توافق را خیلی بعید ارزیابی می‌کنند ولی عدم توافق، مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مطالب مشابه

مشاهده همه